Германският автомобилен клуб ADAC обича да показва поучителни тестове от свои краш-тестове. Поредният е посветен на превозването на габаритни и лошо закрепени багаж и предмети в колата. Това е особено актуално за летния период, когато много хора тръгват на път с повечко товар в колата.
Често в автомобила попадат не само куфари и сакове, но и мебели (най-вече столове и маси), строителни материал, инструменти, кухненски съдове, детски играчки и др. Не всички шофьори подхождат правилно към закрепването на допълнителния товар в колата, а това представлява огромна опасност. Това показват и краш-тестовете на ADAC.
Германските експерти са взели две идентични комбита от петото поколение на VW Golf Variant, като са прибрали задните седалки и да поставили най-различни предмети. В едната кола вещите са нахвърляни навсякъде, а във втората са правилно закрепени. На предните седалки са сложени два манекена.
След натоварването двата автомобила са подложени на челен удар в твърдо препятствие със скорост 45 км/ч. Резултатът е предсказуем и се вижда добре. В първата кола незакрепеният товар се е преместил в предната част на салона, като буквално премазва манекените на двете седалки. Нито облегалките, нито подглавниците успяват да попречат. В случая шофьорът понася серия от удари, като при тях рискът за получаване на травми, несъвместими с живота, е много висок.
При втория автомобил проблеми няма и тя преминава теста успешно. Пристегнати с ремъци и добре подредени вещи остават на местата си и не причиняват никаква вреда на манекените.
Съветът на ADAC е всички вещи и предмети в колата да бъдат закрепени добре, като а това трябва да се използват и предвидените от производителя куки, прегради и мрежи. Всичко трябва да е разпределено правилно. Тежките вещи се слагат отдолу, а леките – отгоре. Острите предмети са много опасни и трябва да бъдат опаковани с меки материали или да бъдат поставени в кутии, които да се запечатват.
Ако в багажника няма мрежа или преграда, товарът може да бъде покрит с одеало, като трябва да бъде добре пристегнат по диагонал. Важно е също да се среди и налягането в гумите, както и да не се претоварва автомобила.
Снимки и видео: ADAC