Зареждане с грешното гориво принципно има негативни последици. Най-малката от тях е двигателят да спре. При модерните дизелови автомобили чувствителната инжекционна система може да претърпи скъпо увреждане.
Принципното правило е: в момента, в който откриете грешката, спрете зареждането. След това не палете двигателя и изключете от контакт. При някои модерни автомобили при отваряне на шофьорската врата или най-късно при подаване на контакт се активира чувствителната бензинова помпа.
Ако заредите с грешното гориво, прочетете в упътването за експлоатация какви конкретни стъпки трябва да бъдат предприети с вашия автомобил. В следващите редове ще разберете кога резервоарът трябва да се изпомпа и кога е достатъчно внимателно шофиране.
Бензин E10 (А95) вместо бензин E5 (А98)?
Този въпрос получава лесен отговор, ако автомобилът може да използва Е10. Въпреки това дори едно зареждане с Е10 може да доведе до повреди. В случай на зареждане с Е10 прочетете съветите на производителя.
Според преценката на експерти на германската асоциация на автомобилните клубове ADAC е достатъчно резервоарът да бъде зареден незабавно с беден на етанол бензин (най-добре Super Plus), за да се смесят двете горива и нивото на етанол да спадне под критичното. Ако резервоарът е зареден догоре с Е10, помага само изпомпване.
Бензин вместо дизел?
Ако не сте включили двигателя или запалването, принципно е достатъчно изпомпването на сместа от бензин и дизел от резервоара. Ако двигателят е работил, може да се наложи смяна на цялостната инжекционна система заедно с помпата за високо налягане, дюзите, горивопроводите и резервоара, а това може да струва хиляди левове.
Ремонтът е неизбежен, ако в горивната система са се образували стружки. Това се дължи на части от помпата за високо налягане, които не са смазвани от мазителния слой в дизеловото гориво, а са промити от бензина. В чести случаи помпата просто спира да работи. Затова и наливането на бензин в дизела за зимата не е валидно правило в днешно време.
Ако автомобилът е по-стар (с предкамерно смесване, а не с директно впръскване), няколко литра бензин в един резервоар с дизел не могат да навредят.
Дизел вместо бензин?
Дори при малко заредено количество не включвайте в никакъв случай двигателя. Ако забележите грешката по време на движение, спрете при първа възможност и изключете двигателя. Ако не откриете съвети в упътването за употреба, свържете се със сервиза. В зависимост от двигателя и количеството неправилно гориво може да продължите да карате предпазливо и да допълните правилното гориво, или да изпомпате резервоара. Не са изключени повреди в инжекционната и изпускателната система.
Нормален бензин вместо супер или супер плюс?
В повечето случаи можете да се откажете от изпомпването на резервоара, ако не търсите мощност от двигателя. Това означава да се откажете от развиване на висока скорост, от изкачване на стръмни наклони или от теглене на ремарке, и след това допълните резервоара с правилното гориво.
AdBlue в дизеловия резервоар?
Наливането на дизел в резервоара за AdBlue е почти невъзможно, тъй като в малката гърловина (19,75 см в диаметър) не влиза нормалният пистолет (дизел 25 мм, бензин 21 мм диаметър) или обичайните тръби на резервните туби.
Зареждането на AdBlue в дизеловия резервоар обаче е лесно в автомобили без защита срещу грешно зареждане – например при зареждане от туба с 5 или 10 литра и проста фуния. Независимо от начина, изливането на AdBlue в нормалния резервоар може да бъде толкова скъпо, колкото зареждането с бензин.
Ако ключът в стартера не бъде превъртян, е достатъчно добро почистване на резервоара. Ако двигателят бъде включен, AdBlue може да попадне в чувствителната инжекционна система. То действа агресивно на тръбите и маркучите и това може да доведе до скъпи повреди. Освен изпразването на резервоара трябва да бъдат подменени и горивните помпи, тръби и филтри. Същото важи и за дюзите.
За съжаление малко производители предпазват клиентите си от грешно зареждане чрез защита в тръбата срещу грешния пистолет. Според ADAC само някои дизелови модели на Audi, BMW, Ford, LandRover, Peugeot и VW не позволяват зареждане с бензин. Също така в някои дизелови модели лесно може да бъде налят бензин. Объркването нараства, когато някои петролни фирми облъчват клиентите си с маркетингови наименования като Excellium, MaxxMotion, Supreme, Ultimate или V-Power.
В чужбина става още по-трудно. На някои места дизелът се нарича нафта, мазут или газьол. Европейският съюз реагира като принуди всички производители да обозначават бензина си с до 5 % етанолово съдържание като Е5, а дизела с до 7 % съдържание метилови естери на мастни киселини – като В7.
Снимки: ADAC