Много хора, решили след дълго търсене на употребяван автомобил у нас да сверят цените с обявите в германското Mobile, остават доста изненадани: едни и същи коли са по правило с 10-15% по-скъпи в Западна Европа, отколкото у нас. Откъде тогава идва печалбата на автотърговците от Горубляне или Дупница? Нима те са алтруисти, работещи на загуба, само и само да имаме достъп до автомобил?
Ни най-малко. Простото обяснение е, че т. нар. "нов внос" у нас се състои в голямата си част от автомобили, които не биха могли да бъдат продадени на Запад. Те са или т. нар. fleet cars с огромен пробег, или, най-често, са претърпели сериозни аварии или природни бедствия, и застрахователите са ги отписали. Не е тайна, че цената на монтьорския и бояджийския труд е значително по-висока в страни като Германия, Италия и Швейцария, и често да се ремонтира силно повреден автомобил излиза на застрахователя по-скъпо, отколкото просто да го бракува и да изплати обезщетение. После този бракуван автомобил се озовава в гараж в някое българско село, където обиграни вече майстори му придават търговски вид. Но много от повредите, довели до бракуването му, остават скрити от купувача. Ето десет трика, използвани най-често от търговците, за да прикрият недостатъците на "стоката".
10 популярни трика в Горубляне и Дупница (ГАЛЕРИЯ):
Най-често срещаната измама при "новия" внос. Преди години наш познат търговец от Горубляне ни призна, че в един момент решил да не мами, оставил действителния пробег и обяснявал на клиентите, че всички останали автомобили на пазара са със същия. За месец не продал нито една кола. Клиентите си искат да бъдат лъгани, и затова "105 000 километра, каран от една баба до пазара" все още работи.
Тук обаче ще ви помогне VIN номерът. Можете да го проверите в системите на официалния вносител или дилър на марката - като цяло не отказват подобна услуга. Проверката ще покаже на колко километра е била колата при последното официално сервизно обслужване на Запад. Миналата година например проверихме Nissan Qashqai, обявен на 112 000 км. Оказа се, че при последния гаранционен сервиз в Италия през 2012 е бил на... 197 000 км. Оттогава явно е вървял назад.
Какъв е изводът от всичко това? Че когато човек купува употребяван автомобил, никога не може да е напълно сигурен в него. Дори и на големите автопазари е напълно възможно да намерите и читава кола, както и почтени продавачи. Но все пак шансовете ви се повишават много, ако купувате от първи собственик и със сервизна история. Заслужава си да направите и една диагностика в доверен сервиз. И най-вече не забравяйте най-важното: на нашия пазар няма уникални автомобили. Ако сте харесали кола, но нещо в нея или в продавача ви смущава, просто продължете нататък. Предлагането е по-голямо от търсенето и рано или късно ще намерите нещо, което да ви устройва напълно.