С настъплението на кросоувърите и най-разнообразните SUV модели на световния пазар големият губещ години наред се оказа сегментът, смятан за основата на много пазари – този на седаните от средния клас.
Още тази пролет Ford обяви, че спира производството на популярния Fusion, който присъства на европейския пазар като Mondeo. Според Detroit Bureau производството на Fusion е спряно на 31 юли и моделът няма да има пряк наследник.
В Северна Америка Ford напълно се отказа от леките автомобили, не само от седаните, а в Европа съживява популярни модели – като Puma, но достъпното купе се превърна в кросоувър. Най-вероятно Fusion ще бъде заместен от нов модел кросоувър, но все още няма по-подробна информация за това. Все пак, очакванията се, че следващият Fusion най-вероятно ще е пряк съперник на Subaru Outback, което подсказва посоката на бъдещето му развитие. Същото важи и за европейската му версия - Mondeo. Името на модела ще остане, но колата, която го носи, ще е значително променена.
Като цяло новите модели на Ford, особено тези за американския пазар са изключително SUV и свързани с тях возила – от електрическия Mustang Mach-E до все още непотвърдения компактен пикап Maverick. Прогнозите са, че до 90 процента от моделите на гиганта в близко бъдеще ще са кросоувъри и SUV.
Друга популярна марка – Buick, също се разделя с един от седаните си – Regal. От пазарна гледна точка това е оправдано – през 2019 година 90 процента от продажбите на Buick се дължат на кросоувър модели.
В същото тези идеи на американските марки донесоха лоши новини за почитателите на по-изтънчените и качествени модели. Последното поколение на Lincoln Continental поема към пенсия тази година, а в GM групата на седаните, от които се отказва компанията се води от Cadillac CT6 плюс поне два модела на Chevrolet – Impala и Cruze.
Пазарът на големи седани в Щатите се свива, но местните марки бързат да се изтеглят от него. Въпреки това продажби все още има и най-вероятно съвсем скоро те ще бъдат изцяло за японските компании, присъстващи в Америка.
В Европа този сегмент също не е в цветущо здраве, но пък премиум марките в средния и по-високите класове нямат никакво намерение да се отказват от него и това му дава известна сигурност. В същото време опитите на по-достъпни марки – като VW и Renault да запишат участие в него също се увенчават с известни успехи. Тук обаче има и още една особеност – за сериозна част от купувачите в Западна Европа големите комбита са интересна алтернатива на кросоувърите и предлагат повече пространство на борда, както и товарен обем за семействата. Което работи в полза на комби вариантите на популярните седани от големия клас.
А и да не забравяме, че съществува и една по-малка ниша – т.нар. „повдигнати комбита” – с повишена проходимост и по-високо окачване. Тук също присъствието на авторитетните марки е сериозно, въпреки, че наскоро VW обяви, че се отказва да предлага Passat Alltrack на британския пазар заради слабото търсене. А то е слабо защото на Острова предпочитат кросоувърите пред по-особените комбита, но в случая е трудно да се каже дали това е началото на нова тенденция или изолиран случай.
Снимки: Ford, Volkswagen