Акциите на Tesla най-после тръгнаха надолу след месеците на неудържим растеж и загубиха около 22% от стойността си миналата седмица. Но и така си остават баснословно високи за компания, която никога не е декларирала годишна печалба, а само загуби.
Eдин от най-нашумелите примери за специфичното качество на Tesla: тази кола с две различно тапицирани врати бе доставена на клиент миналата година
Анализаторите предлагат множество различни обяснения за това. Едно от тях е и т. нар. "парадокс Tesla", отбелязва Питър Коън в анализ за американския Forbes. "Парадоксът Tesla" се изразява в това, че качеството на автомобилите на компанията е много ниско, но потребителите въпреки това ги харесват и са склонни да преглъщат проблемите.
"Ниско" е дори меко казано: в последното изследване на J.D. Power компанията отчете средно 250 повреди на всеки 100 автомобила, при средно за индустрията 166 на 100.
Нашият личен опит с Model S в Automedia и "КОЛЕЛА": почти нов автомобил с малък пробег, но вече с кондензирала влага в светлините...
По този показател компанията е убедително на последно място. "Откъде идва лошото качество? Не е от това, че колите им са електрически", обяснява Дейвид Сарджънт, вицепрезидент на J.D. Power. "Проблемът е в самото производство, в основните неща. Отвън има проблеми в напасването на панелите, затварянето на вратите, аеродинамичния шум и качеството на боята. Вътре панелите по таблото не съвпадат точно при монтажа, има скърцания и тракания, които са още по-отчетливи, защото колата е тиха".
... и с твърде колебливо пасващи панели
Изненадващото заключение от проучването на J.D.Power обаче е, че това не е достатъчно да отблъсне клиентите. В анкетата за привлекателност Tesla получава 896 точки от 1000 възможни - най-високият показател изобщо. На второ място е Porsche с 881, на трето - Dodge с 872. Клиентите на компанията на Мъск сочат като най-добрите качества на електромобилите тяхното светкавично ускорение, нисък център на тежестта и опростено табло с един голям сензорен екран за всички функции.
В потърждение за тезата за лошото качество Forbes цитира опита на свой читател, на име Бил Гордън, който за 6 години притежание на Model S е имал над 30 извънредни посещения в сервиза с автомобила. Проблемите са в широк спектър - стъклата не се затварят, екранът спира да работи, в един момент всички врати блокират и на клиента се налага да влиза през багажника, после пък колата необяснимо спира при 200 мили оставащ обхват... Във всички тези случаи поддръжката на Tesla се е държала грубо, отричала е, че има проблем, и в половината от казусите не е успяла да отстрани повредата.
Гордън е категоричен, че повече не би си купил кола от Tesla - и заради ниското качество, и заради лошото обслужване. Той е допълнително огорчен от факта, че е бил от първите клиенти, от ранните ентусиасти на компанията по времето, когато тя продаваше само по няколко хиляди автомобила годишно. "Щом Tesla отблъсква дори искрените си почитатели, и се опитва да ги убеди, че неумелото производство и лошото обслужване са норма, това няма как да не рефлектира зле върху компанията. И загатва за още по-големи проблеми в бъдеще", отбелязва Гордън в писмото си до изданието.