Благодарение на електрическата революция днес по света има стотици стартъпи, които се опитват да създадат собствена суперкола - просто като нарисуват атрактивен дизайн и после си купят отнякъде електромоторите и батериите.
Снимки: SPYROS PANOPOULOS AUTOMOTIVE
Гръцкият инженер Спирос Панопулос е тръгнал по съвсем различен път: той смята да създаде не супер-, и даже не хипер-, а ултраавтомобил. И ще го задвижва не с купени от другаде батерии, а с новаторски V10 бензинов двигател, собствена разработка. Представката "ултра" идва да покаже, че този автомобил ще има качества, каквито дори машини като Bugatti Chiron не разполагат - например над 3000 конски сили максимална мощност и скорост, доближаваща 500 км/ч.
Всичко това би ни прозвучало като басня, ако не знаехме отпреди името на Панопулос. Роден през 1978 в Атина, инженерът вече близо две десетилетия управлява малка, но много високотехнологична компания, която разработва и произвежда специални компоненти за суперавтомобили като McLaren и Lamborghini, както и за производители на състезателни моторници и на военни машини. Панопулос има патенти за над 30 иновативни решения, като нови алуминиеви сплави за двигателни блокове, берилиеви сплави за високопроизводители турбокомпресори и прочие. "Понеже така и така правим части за суперспортни автомобили, в един момент ни хрумна идеята да създадем собствена кола, в която да вложим всички тези части", разказва инженерът.
Панопулос признава, че в компанията са претърпели множество неуспехи, преди да стигнат до готовия проект за първия си автомобил. Той се нарича Chaos и ще е готов за официалното си представяне до няколко месеца. Това обаче няма да е пистов, а ежедневен автомобил, настоява създателят му. И ще може да се конфигурира с всякакви степени на мощност между 500 и 3000 конски сили.
До момента Панопулос сам финансира проекта, но признава, че е в преговори с по-големи инвеститори. Амбицията му е да задържи проекта в Гърция и да привлече към него множеството свои сънародници, които учат автомобилен дизайн или инженерство, и после заминават да работят в чужбина. В момента компанията има 22 служители, но със старта на автомобилното производство те ще се увеличат до над 300.
Панопулос е убеден, че бъдещето принадлежи на хибридните модели с бензинови двигатели от ново поколение. За кратко двигателите с вътрешно горене може и да бъдат заменени от електромобилите - "докато хората осъзнаят, че последните са по-замърсяващи заради начините за производството им, в сравнение с новите поколения бензинови агрегати".
Двигателят, който ще задвижва Chaos, е 4-литров V10 с алуминиеви блок и цилиндрови глави, степен на сгъстяване 12.3:1, 20 горивни инжектора и 40 клапана. Разпределителните валове са изработени от специална титаниева сплав. Буталата и мотовилките също ще са титаниеви, освен в най-мощните версии, където ще се използват керамични.
Трансмисията е 8-степенна с двоен съединител, а задвижването е на четирите колела. Купето е комбинация от въглероден композит, кевлар и 3D принтирани компоненти от магнезий и титан. 3D-принтирани от титан са и 22-цоловите джанти. Спирачните апарати ползват 428-милиметрови керамични дискове отпред и 416-милиметрови отзад, а буталата са от магнезий.
Още снимки от проекта вижте в галерията: