Гръцкото правителство подготвя много амбициозна схема за насърчаване на електрическата мобилност, като целта е един от всеки три автомобила да е електрически до 2030 година, обяви премиерът Кирякос Мицотакис, цитиран от Kathimerini.
Амбицията на Мицотакис е до 2030 година "всяка трета кола" в Гърция да е електромобил. Справка на Automedia показва, че при сегашния брой регистрирани автомобили за целта ще трябва да бъдат продадени около 1.73 милиона електрически коли през следващите десет години
Първата част от плана предвижда щедри държавни субсидии за купувачите на електромобили, като само за първата година и половина от програмата правителството е предвидило 100 милиона евро. Точните параметри още не са обявени, но вероятно държавата ще покрива около 25% от цената на електромобилите. Това означава, че за струващото 32 000 евро електрическо MINI Cooper SE купувачите биха плащали от джоба си само около 24 000 - приблизително цената на най-базов бензинов модел.
Мицотакис съобщи също, че се подготвят и сериозни данъчни облекчения за собствениците на електрифицирани модели, които ще бъдат обявени скоро. В Гърция до момента има едва около 1000 електромобила. За сравнение България, чието население е с почти 4 милиона души по-малко, регистрираните електромобили са 1569 към края на април 2020.
Целта, обявена от гръцкия премиер, обаче ще е доста трудна за постигане. Справка на Automedia.bg показва, че в Гърция понастоящем са регистрирани около 5.2 милиона автомобила. За да се електрифицира една трета от автопарка, през следващите десет години ще трябва да бъдат продадени около 1.7 милиона електромобила и плъг-ин хибрида, или по около 170 000 годишно. Целият пазар на нови автомобили в Гърция през 2019 едва надхвърли 114 000 бройки. Ако държавата субсидира всички тези коли в обявения размер, това би й струвало между 10 и 14 милиарда евро.
Ако гръцкото правителство поема до 25% от стойността на електромобилите, електрическото MINI Cooper SE ще струва около 24 000 евро в южната ни съседка - колкото базов бензинов Cooper
Това потвърждава прогнозите, че значителна част от колосалния нов дълг, който Европейската комисия се готви да вземе и да разпредели между отделните държави, ще бъде насочен към зелени технологии и насърчаване на електрическата мобилност.
В Германия кабинетът на Ангела Меркел вече обяви нови, незапомнено щедри стимули за покупка на електромобили, вариращи между 6000 и 9000 евро на кола. Освен това държавата ще задължи всички бензиностанции да изградят и зарядни колонки за електрически коли.