Skoda Octavia е един от най-продаваните нови автомобили на българския пазар - а това означава, че имате и сравнително голям избор, ако искате да си намерите употребявана бройка с проследима сервизна история, а не "вълшебен" нов внос на 107 000 км, "качваш се и караш".
В доста държави в Централна и дори Западна Европа Octavia масово се използва като такси, така че бъдете внимателни с "новия" внос. Към пребоядисвана кола, която показва признаци на износване по педалите и на други по-мъчно видими места, трябва да се подхожда критично, даже километражът да показва традиционните 130 000 км
Заслужава ли си обаче такава инвестиция, и какви проблеми можете да очаквате дори при кола с ясна история и без тежки удари? Ще се опитаме да отговорим за третата генерация на Octavia, Typ 5E, която бе представена през 2012 и заменена от четвъртата през 2020.
Третата Octavia, нарисувана от Йозеф Кабан, скъса драстично със заобления дизайн на първите две, който бе дело на Люк Донкерволке. Тя бе с 9 см по-дълга от предишната и с 8 см по-голямо междуосие. В резултат колата стана значително по-просторна отвътре, а багажникът й вече побираше 590 литра - абсолютен рекорд за класа и повече дори от някои комби версии.
Фейслифтът от 2017 лесно се разпознава по разделените предни светлини
Освен това третата Octavia бе далеч по-технологична и с чувствително по-качествен интериор от предишните две. В нея Skoda започна масово да влага и т. нар. Simply Clever решения - дребни, но улесняващи живота хитрости, като вградена стъргалка за лед в капачката на резервоара, или скоба, придържаща бутилката в поставката за чаши така, че да я отворите и с една ръка.
Резултатът й в тестовете за безопасност на EuroNCAP бе един от най-високите за 2013, с получени пет звезди, 93% сигурност на пътниците отпред и 86% - на пътниците отзад. Обновената гама от двигатели и трансмисии също допринесе третата Octavia да се превърне в най-продаваната Skoda за всички времена. Какво обаче трябва да имате предвид, ако искате да й станете втори или трети собственик?
Двигатели и скоростни кутии - кои да избягвате (ГАЛЕРИЯ):
Версиите със задвижване на четирите колела, като Scout, са най-търсени у нас. Но като всяка сложна система, и тази добавя доста подлежащи на повреда компоненти.
Тази Octavia ползва Haldex съединител от пето поколение, който, за разлика от предишния, няма пълноценен маслен филтър, а само нещо като цедка. Естествено, от това страда маслената помпа, която често се налага да се подменя още след 50 000 км. Помпата струва към 300 лева. Иначе замяна на цялата вискомуфа на Haldex-а ще ви върне 4000 лева назад. При редовно почистване на цедката и смяна на маслото в муфата (на всеки 25 000 км) обаче проблемът може да се избегне. В автомобилите от 2015 година насам системата е подобрена, макар все така да си остава без маслен филтър.
Други потенциални слабости на третата генерация на Skoda Octavia:
Климатикът: Нерядко при пробег от 80-100 хиляди км отказва компресорът на климатика. Ако ви се случи, експерти препоръчват да смените оригинално влагания агрегат от Sanden с по-издръжливия на Denso.
Вратичката към резервоара: Ако заключващият механизъм започне да заяжда, ще трябва да смените актуатора, който струва около 40-50 лева. Ако откаже съвсем, ще ви се наложи доста сложен демонтаж.
Страничните огледала: Ако са електрически, в тях сравнително лесно попада влага и кал, която в крайна сметка може да извади от строя електромотора.
Уплътненията на предните врати са слабост при Octavia
Уплътненията на вратите: Това е една от слабостите на третата Octavia - уплътнителите на предните врати невинаги си вършат работата достатъчно добре и в купето прониква влага.
Боята: Купето е надеждно поцинковано и ръждата не е сериозна заплаха. Но слоят боя не е от най-дебелите и лесно се поврежда. Трябва да пазите колата от одрасквания и своевременно да остранявате приноса на птичките от повърхността й.
Осветителите на регистрационните номера не са добре изолирани и пропускат вода. Подмяната обаче е лесна
Осветителите на номерата: Също както и при предишните Октавии, тези лампички са лошо херметизирани и лесно се повреждат. Подмяната на крушката (оригиналната струва към 15 лева) e лесна и можете да я направите сами.
Мултимедия: Сравнително често се случва целият сензорен екран на информационната система да откаже и да се смени още в гаранционния период. Системата е чувствителна към висока влажност.
Интериорът на третата Octavia е несравнимо по-качествен от този на предишните поколения
Заключение
Третото поколение на Skoda Octavia е забележимо по-добро от първите две. Не е от най-надеждните автомобили - потвърждават го и класациите на германската TUV, където моделът обикновено е в средата на таблицата. Но повредите и дефектите най-често са дребни и евтини за коригиране, така че Octavia си остава един практичен избор и на вторичния пазар.