През юни 1920 в японския град Хирошима е регистрирана компанията Toyo Cork Kogyo, която отначало произвежда синтетичен корк, после инструменти и компоненти за машиностроенето. Голямата депресия я докарва до фалит и оздравителният план включва преминаването към производство на превозни средства - отначало моторизирани рикши, а после и автомобили. Така се ражда Mazda, наречена в чест на зороастрийското божество на светлината Ахура Мазда (а и защото името звучи сходно с фамилията на основателя Джуджиро Мацуда).
Eunos Cosmo - един от най-редките и най-интересни модели на Mazda. При първите тестове европейски журналисти обявяват, че качеството на возене е като в Rolls-Royce
Столетие по-късно тази относително малка японска компания си остава един от най-смелите и оригинални играчи в световната автомобилна индустрия, склонен винаги да прави нещата по свой собствен начин, без да се съобразява с общото мнение. В чест на юбилея нека си припомним и 10 от най-забележителните модели, излизали от Хирошима.
15-те най-важни модела в историята на Mazda (ГАЛЕРИЯ):
След успеха на RX-7, дойде и RX-8, произвеждана между 2004 и 2012. С доста необичаен дизайн, особено на задните врати, тази кола бе истинско удоволствие за каране благодарение на 1.3-литровия двуроторен двигател, на отлично балансираното шаси и прецизния волан. Но разходите по подръжката й се оказаха доста високи и това си остана последният за момента роторен автомобил на компанията.