През юни 1920 в японския град Хирошима е регистрирана компанията Toyo Cork Kogyo, която отначало произвежда синтетичен корк, после инструменти и компоненти за машиностроенето. Голямата депресия я докарва до фалит и оздравителният план включва преминаването към производство на превозни средства - отначало моторизирани рикши, а после и автомобили. Така се ражда Mazda, наречена в чест на зороастрийското божество на светлината Ахура Мазда (а и защото името звучи сходно с фамилията на основателя Джуджиро Мацуда).
Eunos Cosmo - един от най-редките и най-интересни модели на Mazda. При първите тестове европейски журналисти обявяват, че качеството на возене е като в Rolls-Royce
Столетие по-късно тази относително малка японска компания си остава един от най-смелите и оригинални играчи в световната автомобилна индустрия, склонен винаги да прави нещата по свой собствен начин, без да се съобразява с общото мнение. В чест на юбилея нека си припомним и 10 от най-забележителните модели, излизали от Хирошима.
15-те най-важни модела в историята на Mazda (ГАЛЕРИЯ):
Спортната слава на компанията не се изчерпва с Льо Ман - през втората половина на 80-те тя имаше и забележителни участия в Свеовния рали шампионат. Първо RX-7 завърши на подиума в рали Акрополис през 1985 в група В, а после в Група А се появи 323 AWD. Макар заради 1.6-литровия си мотор да имаше по-малко мощ от двулитровите си конкуренти, тази кола се управляваше толкова добре, че през 1987 Тимо Салонен спечели с нея Рали Швеция. По-късно Ингвар Карлсон добави още две победи, в Швеция и Нова Зеландия.