През юни 1920 в японския град Хирошима е регистрирана компанията Toyo Cork Kogyo, която отначало произвежда синтетичен корк, после инструменти и компоненти за машиностроенето. Голямата депресия я докарва до фалит и оздравителният план включва преминаването към производство на превозни средства - отначало моторизирани рикши, а после и автомобили. Така се ражда Mazda, наречена в чест на зороастрийското божество на светлината Ахура Мазда (а и защото името звучи сходно с фамилията на основателя Джуджиро Мацуда).
Eunos Cosmo - един от най-редките и най-интересни модели на Mazda. При първите тестове европейски журналисти обявяват, че качеството на возене е като в Rolls-Royce
Столетие по-късно тази относително малка японска компания си остава един от най-смелите и оригинални играчи в световната автомобилна индустрия, склонен винаги да прави нещата по свой собствен начин, без да се съобразява с общото мнение. В чест на юбилея нека си припомним и 10 от най-забележителните модели, излизали от Хирошима.
15-те най-важни модела в историята на Mazda (ГАЛЕРИЯ):
Все още не знаем дали това ще е от запомнящите се модели на Mazda, но със сигурност знаем, че е първият електрически за компанията. MX-30 бе представен миналата година с 36-киловатчасова батерия, 143 конски сили мощност и обхват от 209 км с едно зареждане.
Mazda дълги години отричаше електромобилите като ненужни и заблуждаващи за екологичния си ефект (можете да видите интервюто ни с президента на Mazda Europe отпреди година под статията). Но в крайна сметка компанията разбра, че няма да убеди политиците в ЕС и Китай, и отстъпи пред модата.