IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Немислимото се случи: Lotus се отказва от бензина

Компанията, която бе синоним на лекота, занапред ще ползва само тежки батерии

"Опростявай, и добави лекота", гласеше легендарната философия на Колин Чапман, с която основателят на Lotus превърна марката в дългогодишен хегемон по пистите на Формула 1 и в един от най-атрактивните производители на спортни автомобили в света. Но днес, почти 38 години след смъртта му, новите китайски собственици се готвят да заложат на тъкмо обратната концепция - като се откажат окончателно от бензиновите двиганели.

   
Lotus electric

Един от бъдещите електрически модели на Lotus, показан ексклузивно за британското Auto Express


В момента Lotus работи върху последния си модел с двигател с вътрешно горене и щом го пусне на пазара догодина, ще се преориентира изцяло към електромобилите, съобщава британското издание Auto Express, позовавайки се на изпълнителния директор на компанията Пол Попъм.

"Ние вярваме в бъдещето на електромобилите с батерии", обяснява Попъм пред изданието. "Батериите са наистина подходящи за спортни автомобили - и с характеристиките на въртящия момент, и с разпределението на тежестта, и с гъвкавостта при дизайна и динамиката. За мен всички пътища водят към батериите като върховната технология за спортни автомобили".

  
Колин Чапман, Джим Кларк, Lotus

Колин Чапман върху болида на Джим Кларк, който му донесе първата от общо шест световни титли на Lotus във Формула 1. Гениалният инженер вероятно би се обърнал в гроба, ако чуе, че тежките литиево-йонни батерии са "върховната технология за спортни автомобили"


Възможността батериите да се монтират в пода на автомобила действително улеснява правилното разпределение на тежестта - само че увеличава драстично самата тежест. Под ръководството на гения Чапман Lotus създаваше коли, чиято най-ярка характеристика бе ниското тегло и необикновената им повратливост. Оригиналният Lotus Elan от 60-те бе изработен от фибростъкло и тежеше едва 680 килограма - колкото могат да са само батериите на загатнатите бъдещи суперколи на марката.

Другото, което новите собственици искат да променят, е ценовата политика. С много малко изключения, автомобилите на Lotus винаги са били относително достъпни, с цени между 50 000 и 100 000 лири. Сега целта е марката да влезе в по-елитния клуб, където са италианските Ferrari и Lamborghini. Началото вече бе поставено със суперколата Evija, оценена на 2.4 милиона лири. На дневен ред е също преместването на част от производството в Китай, признава Попъм.

  
Toyota Supra Mk2

В 72-годишната си история компанията от Хетъл, Великобритания е създала десетки легендарни модели - не само със своето лого, но и по поръчка на други производители, какъвто бе случаят с втората генерация на Toyota Supra


След смъртта на Колин Чапман през 1982 компанията мина през доста трудни моменти - за различни периоди бе собственост на General Motors, на италианския предприемач Романо Артиоли и на малайзийската Proton. От 2017 собственик е китайската Geely на Ли Шуфу, която притежава също Volvo, Polestar и Lynk&Co, както и близо 10-процентов дял от Daimler.


12-те най-велики коли в историята на Lotus (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #13
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Хахахаха ( преди 8 месеца )
    Безлична електричка произведена в Китай - сигурна рецепта за конглокенция на Ферари.
  • #12
    3 rate up comment 1 rate down comment
    #11 ( преди 8 месеца )
    Не става дума за това, нищо му няма на ринга. Просто Лотус правеше друг тип коли. Сега се влива в масовката
  • #11
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 8 месеца )
    До №8 - Ринга е почти 21км - малко ми е съмнително със 80л резевоар да минеш само 3 обиколки и то като такси - все пак клиентите не трябва да повръщат. Суперкондензаторите са яки, но мноооооооооого скъпи. До №10 - мен пък Ринга много ме кефи - голяма част от обиколките са завъртяни от журналисти, което подлага малко по съмнение времената, но все пак е дълга писта с много завои и може да се види коя кола е наистина за писта. Верно е, че си ги мерят там, но като не мога аз да пробвам...
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    #8 ( преди 8 месеца )
    това с фирмено подготвените прототипи, дето си мерят п...ите на Нюрбургринг, няма много общо с колите на Lotus. Толкова по-жалко, ако и те се присъединят към тази толкова безинтересна групичка. А i-Pace го покарах аз и най-правилният начин да се опише е бързо ускоряващ, мъчно завиващ ***
  • #9
    4 rate up comment 3 rate down comment
    ps ( преди 8 месеца )
    Освен това към момента на въпросния Ринг се чака на опашка за бензиноколонките до 30-40 мин, докато бързите зарядни са свободни. Т.е. на практика в момента ако си на ток, освен повече пробег на Нюрбургринг, имаш и по-бързо зареждане. И никой голям пилот не се е оплакал, след като се е качил на подготвен за писта ел. болид като Rimac. Напротив - до един казват, че не са усещали такова нещо в кариерата си. То само с клипчета не се добива представа. Трябва да се качиш! Живота не гледане, а действие
  • #8
    3 rate up comment 3 rate down comment
    до #5 ( преди 8 месеца )
    "Електромоторите на Jaguar се оказаха по-ефективни от V8" статия в Аутомедия, където четем, че с един резервоар състезателните таксита на Ринга F-Type SVR, XE SV Project 8 правят по три обиколки, докато електрическият i-Pace стига до шест. Има тежки батерии, но има и леки ултракондензатори и векторно разпределение на въртящия момент 100 пъти в секунда. В RC количките отдавна рекордьорите са само на ток, сега просто променяме мащаба до 1:1 ;)
  • #7
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Много жалко, Лотус и в най-лошите си години си оставаше място за добри инженери, и коли за хора, които ценят кефа от карането. сега ще са луксозната марка на вУлво
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    4 ( преди 8 месеца )
    Дизелова корсичка Д беше 1160 кг без допълнителното оборудване. С пълния пакет минава 1300.
  • #5
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 8 месеца )
    Абе не става...тежка заради батериите и със супер нисък пробег. Когато го караш като спортна кола пробегът е 5-10 пъти по малък. Точно Лотус по едно време говореха, че ще пробват Evija на Ринга и казаха дано успеем да направим 3-4 обиколки с едно зареждане.
  • #4
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Малко просвещение пак от мен и дано не ми изтриете отново коментара. 750 кг едва ли са половината от теглото на Корса през 90-те, защото в края на 80 в по-горния клас имаше коли под 1000 килограма, например Форд Ескорт.