"Опростявай, и добави лекота", гласеше легендарната философия на Колин Чапман, с която основателят на Lotus превърна марката в дългогодишен хегемон по пистите на Формула 1 и в един от най-атрактивните производители на спортни автомобили в света. Но днес, почти 38 години след смъртта му, новите китайски собственици се готвят да заложат на тъкмо обратната концепция - като се откажат окончателно от бензиновите двиганели.
Един от бъдещите електрически модели на Lotus, показан ексклузивно за британското Auto Express
В момента Lotus работи върху последния си модел с двигател с вътрешно горене и щом го пусне на пазара догодина, ще се преориентира изцяло към електромобилите, съобщава британското издание Auto Express, позовавайки се на изпълнителния директор на компанията Пол Попъм.
"Ние вярваме в бъдещето на електромобилите с батерии", обяснява Попъм пред изданието. "Батериите са наистина подходящи за спортни автомобили - и с характеристиките на въртящия момент, и с разпределението на тежестта, и с гъвкавостта при дизайна и динамиката. За мен всички пътища водят към батериите като върховната технология за спортни автомобили".
Колин Чапман върху болида на Джим Кларк, който му донесе първата от общо шест световни титли на Lotus във Формула 1. Гениалният инженер вероятно би се обърнал в гроба, ако чуе, че тежките литиево-йонни батерии са "върховната технология за спортни автомобили"
Възможността батериите да се монтират в пода на автомобила действително улеснява правилното разпределение на тежестта - само че увеличава драстично самата тежест. Под ръководството на гения Чапман Lotus създаваше коли, чиято най-ярка характеристика бе ниското тегло и необикновената им повратливост. Оригиналният Lotus Elan от 60-те бе изработен от фибростъкло и тежеше едва 680 килограма - колкото могат да са само батериите на загатнатите бъдещи суперколи на марката.
Другото, което новите собственици искат да променят, е ценовата политика. С много малко изключения, автомобилите на Lotus винаги са били относително достъпни, с цени между 50 000 и 100 000 лири. Сега целта е марката да влезе в по-елитния клуб, където са италианските Ferrari и Lamborghini. Началото вече бе поставено със суперколата Evija, оценена на 2.4 милиона лири. На дневен ред е също преместването на част от производството в Китай, признава Попъм.
В 72-годишната си история компанията от Хетъл, Великобритания е създала десетки легендарни модели - не само със своето лого, но и по поръчка на други производители, какъвто бе случаят с втората генерация на Toyota Supra
След смъртта на Колин Чапман през 1982 компанията мина през доста трудни моменти - за различни периоди бе собственост на General Motors, на италианския предприемач Романо Артиоли и на малайзийската Proton. От 2017 собственик е китайската Geely на Ли Шуфу, която притежава също Volvo, Polestar и Lynk&Co, както и близо 10-процентов дял от Daimler.
12-те най-велики коли в историята на Lotus (ГАЛЕРИЯ):
С тази кола, представена на Лондонския автосалон през 1957, за пръв път проличава колко различна е философията на Колин Чапман от тези на всички останали. Elite e първият автомобил със самоносеща конструкция от фибростъкло, със сведена до минимум употреба на метал. Това я прави фантастично лека и пъргава. А също и доста чуплива - при по-ранните версии фибростъклото, за което е захванато окачването, не е достатъчно яко и се случва в завой просто да се пробие.