Renault и Nissan, чиито изстрадал съюз бе пред разпад преди няколко месеца, са се разбрали как да се развиват отношенията им в бъдеще, съобщава агенция Reuters, позовавайки се на петима отделни източници. Двете компании ще обявят плановете си на обща пресконференция на 27 май.
Новият оперативен директор на Nissan Ашуани Гупта, бивш дългогодишен служител на Renault, е ключът към постигането на разбирателство между двете компании. Почти сигурно Гупта ще наследи сегашния СЕО на Nissan Макото Учида, който е обвиняван в твърде пасивно поведение и дори получи прякора "Невидимият директор"
Основните точки в плана са три. Първо, Renault ще се откаже в обозримо бъдеще от плановете си за пълно сливане и двете компании ще запазят частична автономност. Второ, и трите участника в алианса, включвайки и Mitsubishi, ще проведат координирана политика за съкращаване на разходи и на работна ръка - като се планира да се закрият десетки хиляди работни места. И трето, от френската компания са обещали да коригират основния упрек на японския им партньор към тях - че Nissan е принуден да изнася непропорционално голяма част от тежестта на развойната дейност, и че продуктивността на японските инженери си остава доста по-висока от тази на френските им колеги.
Съюзът между Renault и Nissan бе изкован преди две десетилетия, когато инвестицията на французите спаси японския гигант от банкрут. В замяна Renaut придоби контролния пакет от Nissan (43%) и в последните години лъвският пай от печалбата на френската компания се осигуряваше от японците. За да се скрепи алиансът, Nissan получи 15% от Renault, но без право на глас.
Renault построи впечатляващ Технологичен център в Гианкур край Париж. Но от Nissan се оплакват, че производителността на френските инженери била доста по-ниска и на тях се падала непропорционално голяма част от развойната работа в алианса
Заради търканията между двете компании те така и не успяха да използват пълноценно партньорството си и да развият пестящи разходи синергии. Заради това Карлос Гон натискаше за пълно сливане. Ливанският мениджър и досега твърди, че вътрешният преврат в Nissan и арестът му са просто отчаян ход да се предотврати това сливане.
Новата философия на съюза, договорена между сегашните шефове Жан-Доминик Сенар и Ашуани Гупта, се основава на принципа "лидер" - "последовател", твърди Reuters. Това означава, че двете компании ще си разпределят различните сектори и всяка ще поеме водещата роля в определени от тях, предоставяйки технологиите и на другата.
Плановете за събиране на всички кросоувър модели в Съндърланд са лоша новина за работниците на Renault във Валядолид, където се прави бестселърът Captur. Между другото тъкмо този модел е най-добре представящият се продукт на целия алианс в годишните класации за надеждност на TUV
Вероятно е например Renault, която има значително по-голямо присъствие на чувствителния към емисии европейски пазар, да поеме основната тежест в разработването на електромобили и други технологии с нулеви емисии. Nissan пък, който зависи силно от северноамериканския пазар, ще развива кросоувъри, SUV и пикапи. Renault ще има водещата роля при лекотоварните модели и малките градски коли.
Вече изтече информация, че двете компании планират да съберат производството си на кросоувъри в гигантския завод на Nissan в Съндърланд - тоест там освен Qashqai и Juke да се правят също Renault Captur и Kadjar, които така или иначе са на същата платформа. Официалното обявяване на това обаче ще изчака преговорите около търговската страна на Brexit да придобият по-ясна посока.