Каква е истинската цена на един автомобил? Лесно можем да се осведомим за продажната цена от листата на дилъра или от обявата, ако става дума за втора ръка. Но колко още ще трябва да прибавите към тази цена като разходи за поддръжка и ремонти?
За съжаление е невъзможно да се даде точен отговор на този въпрос. Разходите по всяка отделна кола варират според условията, полаганите за нея грижи и стила ви на шофиране. И все пак една статистика за средните разходи по марки би направила избора ни по-лесен. Само че в Европа никой не води такава статистика - има я единствено в САЩ, благодарение на годишните проучвания на Consumer Reports.
BMW e най-изгодната за притежаване кола в Америка, когато е на 5 години, и най-неизгодната, когато е на 10, твърди проучването на CR
Разбира се, между Европа и Америка често има значителни разлики в таксите, цените на горивата, надницата на автомонтьорите. Дори и сервизната и гаранционната политика на някои производители е една отсам океана, и съвсем друга - оттатък. Затова класацията на CR може да дава само приблизителна представа.
Последното издание на проучването включва всички разходи на собствениците за поддръжка и ремонти. Както може да се очаква, има значителна разлика в разноските при 3-, 5- и 10-годишните автомобили:
- 3-годишни (произведени 2017): средно $83
- 5-годишни (2015): средно $200
- 10-годишни (2010): средно $458
Тази разлика е съвсем обяснима - новите коли обикновено имат поне 3, а често - дори и 7 години гаранция, през което време ремонтите са безплатни и собствениците плащат само консумативите като масло и гуми. Освен това, разбира се, с течение на времето автомобилите започват да се повреждат по-често.
Разходите в първите няколко години зависят в значителна степен от срока и обхвата на гаранцията - кои дейности се покриват от нея
Прави впечатление обаче, че разликата е умерена при някои марки и драстична - при други. При тригодишните коли най-високи разходи докладват собствениците на Dodge (170 долара), Acura (163 долара) и Infiniti (152 долара). В същото време марки като BMW, Cadillac и Volvo отчитат на практика нулеви разноски за ремонти и поддръжка.
При петгодишните разходите постепенно нарастват, но наистина драстичната промяна идва при 10-годишните автомобили, когато гаранцията е изтекла. Там BMW, което през първите три години не е струвало на собствениците си нищо, изведнъж започва да се нуждае от почти 1000 долара годишно. Същото важи за другите германски премиум марки.
Колко струва годишната поддръжка при 10-годишни коли (ГАЛЕРИЯ):
Собствениците на BMW, които не го сменят навреме, преживяват най-големия шок. При петгодишните коли баварската марка е най-евтината - струвала е на притежателите си средно едва по 59 долара. При 10-годишните обаче BMW рязко отива до другата крайност.