Европейската организация Euro NCAP обяви най-мащабното обновяване на протоколите за тестване на нови автомобили през последното десетилетие. До края на годината в програмата на краш-тестовете ще се появят няколко нови изпитания, в това число и имитация на сблъсък на компактна машина с по-голяма превозно средство. Самите тестове и изисквания вече ще се променят на всеки 2 години.
Главната промяна ще бъде въвеждането на удар с мобилно препятствие с прогресивна деформация. При този тест автомобил със скорост 50 км/ч се удря в бариера, поставена на шаси с тегло 1400 кг., движещо се насреща също с 50 км/ч. Зоната на удара е 50%, като изпитанието имитира сблъсък между тестваната кола и типичен семеен автомобил със средни размери.
Сегашната програма на краш-тестовете на Euro NCAP включва имитация на челен удар, на страничен удар, както и на удар отзад. Дават се оценки за нивото на защита на децата в автомобила, на пешеходците и на другите участници в движение, а също така се проверява работата на различните електронни системи: ограничител на скоростта, екстремно спиране и оставане в лентата на движение.
Освен това, новите прави вече ще включват и тест на пътниците на дълги разстояние. Той е включен не само в системата за защита на водача при страничен удар, но и при риска от сблъсък с пасажера на предната седалка. Повече точки ще получават автомобилите, оборудвани с централна въздушна възглавница, тъй като статистиката сочи, че 45% от вторичните увреждания са причинени именно при стълкновение между шофьора и пътника до него.
Също така Euro NCAP усложнява изпитанията на системите за аварийно спиране. Там ще се появят тестове, имитиращи катастрофа на кръстовище, както и функция за следене на състоянието на водача. Организацията започва да оценява и „следаварийната безопасност“, което означава работата на модулите за връзка със спасителните служби eCall, както и възможностите за бързо напускане на автомобила след инцидент.
Сред ключовите нововъведения е и манекенът THOR-50M, който имитира мъж със средни размери. Той ще бъде по-чувствителен на различни въздействия и ще бъде оборудван с датчици, които имитират възможни вътрешни увреждания.
Снимки и видео: Euro NCAP