fallback

Защо акциите на Tesla са безсрамно надценени?

От Renault до Toyota: кой колко струва на борсата днес

Когато преди няколко седмици Илон Мъск написа в Twitter, че според него цената на акциите на Tesla е "твърде висока", мнозина заподозряха поредния опит за пазарна манипулация и някаква тънка игра. Но, както отбелязва в свой коментар The Financial Times, този път Мъск просто е казал истината.

Дори Tesla да сбъдне плановете си да излезе на по-сериозна печалба през 2023, при сегашните цени на акциите ще са нужни 50 години, за да се изплати инвестицията на купувача им

За човек, който не познава спецификите на финансовите пазари, Tesla наистина изглежда като куриоз. Компанията никога в цялата си история не е излизала на годишна печалба. Въпреки напредъка в последната година тя продава десетки пъти по-малко автомобили от повечето си конкуренти, и с неособено голям марж, защото себестойността на батериите й си остава висока. Задълженията й през последната година са нараснали с нови 2 милиарда долара. Но в същото време инвеститорите на борсата оценяват Tesla на 136 милиарда долара (по котировките от 15 май) - повече от Volkswagen, BMW и Daimler, взети заедно (вижте пазарната капитализация на всички големи компании в галерията под статията).

Разбира се, акциите по начало са спекулативен актив, и цените им са свързани с надежди за бъдещето, а не с резултатите от миналата година. Tesla не носи печалба сега - но може би ще носи много голяма в бъдеще? Това очакване мотивира повечето инвеститори. Само че при сегашните цени на акциите, твърди FT, то просто няма как да се сбъдне.

Прословутият туит на Мъск за цената на акциите я смъкна чувствително буквално за два часа - и опари немалко борсови спекуланти

Тesla изненада приятно инвеститорите с резултатите си за първата четвърт, когато въпреки очакванията за загуба всъщност отчете миниатюрна печалба. После анализаторите обясниха това изцяло с т. нар. квоти за ниски емисии, които Tesla продава на свои конкуренти, произвеждащи двигатели с вътрешно горене. В отчетите за следващите тримесечия такова перо няма да има. В същото време приходите от продажби на автомобили спадат с 19% спрямо последната четвърт на 2019.

Защо Tesla никога няма да успее да върне инвестициите на онези, които биха купили акции по днешните цени? В колонката си Alphaville, The Financial Times го обяснява с проста математика. Сегашните цени на акциите се колебаят около 800 долара парчето. Ако човек плати тази цена, какво трябва да направи компанията, за да му върне парите и да му донесе печалба?

Жители на германската провинция Бранденбург протестират срещу планираното строителство на новата гигафабрика на Tesla, което според тях ще замърси питейната им вода. Заводът в Германия трябва да увеличи производствения капацитет на компанията до над 1 милион автомобила годишно

Главната цел на Мъск е да превърне Tesla в масов производител. С новия завод в Шанхай и бъдещата трета фабрика в Германия, през 2023 капацитетът ще порасне до 1 милион автомобила годишно. Средната продажна цена на една Tesla през миналата година е била 58 000 долара. Умножено по 1 милион коли, това прави 58 милиарда долара годишни приходи - съвсем нелошо.

Въпросът е обаче какво остава под чертата. Брутният марж на печалба при Tesla е 18.6%, но в това не са включени най-различни пера, като например приходите и разходите по следпродажбеното обслужване. С тях маржът става 16.3% - всъщност доста близо до тези на VW, Renault и BMW, отбелязва FT.

При 58 милиарда долара приходи, 16.3% марж дават 9.4 милиарда брутна печалба. Освен това оперативните разходи на Tesla вероятно ще намалеят с увеличаването на произвежданите бройки - от сегашните 15% до около 10%.

Това означава оперативни разходи от 5.8 милиарда годишно. Ако ги извадим от брутната печалба, остава оперативна печалба от 3.6 милиарда долара. Приспадаме дължимите 21% корпоративен данък в САЩ, и остават 2.9 милиарда долара.

Пазарната капитализация е нещо твърде условно. Преди десетилетие една вътрешна игра между Porsche и VW принуди борсовите спекуланти трескаво да наддават, за да покрият позициите си, и за кратко акциите на VW надхвърлиха 1000 евро парчето, превръщайки германския гигант в компанията с най-голяма капитализация в света - за около седмица

Разделени на броя на акциите - 185 милиона към април 2020 - това прави по 15.50 долара на акция. При сегашната цена на акциите ще са нужни 51 такива успешни години, за да се покрие първоначалната инвестиция. За сравнение при книжата на BMW са нужни 7.5 години.

Разбира се, Tesla може да намери други начини да вдигне маржа на печалба - примерно като навлезе в сектора на роботизираните таксита, или понижи драстично себестойността на батериите, или по някакъв трети начин. Но дори и такова чудесно развитие пак трудно ще даде доходност, съответстваща на сегашните цени. Така че Илон Мъск е напълно прав: акциите на Tesla са твърде скъпи.

 

От Renault до Toyota: кой колко струва на борсата (ГАЛЕРИЯ):

 

fallback
  • #11
    ( преди 4 години )
  • #10
    до 9 ( преди 4 години )
    Поредните глупости и сега има електромобили с живот на батериите по 300-400 хил.км какво остава за бъдещите след 5-10 години
  • #9
    HunnyBunny ( преди 4 години )
    Zed, така ти обясняват спекулантчетата, които ще помпат балона, докато има останали балъци. Хубавото е, че Мъск явно вече вижда шанс компанията да заработи като нормален автомобилен производител, и съответно иска да се отърве от тия пиявици
  • #8
    Zed1sDead ( преди 4 години )
    Малко преоценени. Но при положение че пазарна минимална бъдеща прогноза е 8000. Не е зле. Средно 15к, и при успешност нагоре.Да не забравяме, Старлинк, AI, и няколко други технологии който Мъск разработва, и със сигурност ще внедри в Тесла. Точка трета, нефта и газта ще свършат. То е ясно.
  • #7
    Край ( преди 4 години )
    До неразбралите. Колата с ДВГ се движи средно 30г. има и 7 употреба ги и по 300 долара. Ел. колата на 10 г. ще е за рециклиране - т.е. смислена ел. кола под 15 хил. долара няма и вероятно няма да има.Сега разбрахте ли как колите по света ще намалеят. Съчувствам на някой но това е реалността.8млрд коли ще превърнат планетата в автоморга.
  • #6
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Към #5: 30 хил долара са много за кола, това са над 50 000 лева, за толкова взимаш Голф GTI, или не лошо оборудван Опел Инсигния и т.н. В САЩ читава масова кола е 20 хил долара, 1/3 по-евтино, никак не е малко. И при смешните цени на горивата (там поне) тая разлика трудно може да се избие с електричка... Да не забравяме, че за модел 3 и Y се плаща зареждането, 30 цента на кВч едно 3 долара на 100 км... разликата е съвсем малка при 2 долара за галон
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    Ще ми е интересно ако направи същия анализ на Амазон. При P/E 115 колко години ще са необходими за връщане на първоначалната инвестиция в Амазон !
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    аз съм по-скоро съгласен с #4, политиците и в ЕС, и в Китай, и в САЩ действат за по-малко автомобили в бъдеще, и да не са по джоба на всеки, а да си ги наемаш от големите монополи. Електрификцията е главното оръжие на тоя план. Вярно, че при близо 8 милиарда човека вече няма как всеки да има кола, ама някак си може да се измислят и други решения, които да не пълнят гушите на и без това 6i6кавите :D
  • #3
    Край ( преди 4 години )
    Електрическите коли никога няма да се конглокират с двг колите. Идеята е двг колите просто да бъдат забранени.Проблема с тях е че са твърде евтини и станаха масови и се карат по 30 години средно.Планетата се затрупа с тях. Електрическите коли ще са скъпи и елитарни. Тези които командват света не искат Асан от Шекер маала, Обонго от Найроби и Патлиджан от Пенджаб да имат коли.
  • #2
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Обяснено като за умствено изостанали... каквито са всички електричари... А дори да успеят да сведат цената на батериите до по-ниски нива това няма да увеличи печалбите, защото целта свалянето на цените на батериите е да стане крайния продукт конглокентен на цените на ДВГ...
fallback
Последни