fallback

Защо акциите на Tesla са безсрамно надценени?

От Renault до Toyota: кой колко струва на борсата днес

Когато преди няколко седмици Илон Мъск написа в Twitter, че според него цената на акциите на Tesla е "твърде висока", мнозина заподозряха поредния опит за пазарна манипулация и някаква тънка игра. Но, както отбелязва в свой коментар The Financial Times, този път Мъск просто е казал истината.

Дори Tesla да сбъдне плановете си да излезе на по-сериозна печалба през 2023, при сегашните цени на акциите ще са нужни 50 години, за да се изплати инвестицията на купувача им

За човек, който не познава спецификите на финансовите пазари, Tesla наистина изглежда като куриоз. Компанията никога в цялата си история не е излизала на годишна печалба. Въпреки напредъка в последната година тя продава десетки пъти по-малко автомобили от повечето си конкуренти, и с неособено голям марж, защото себестойността на батериите й си остава висока. Задълженията й през последната година са нараснали с нови 2 милиарда долара. Но в същото време инвеститорите на борсата оценяват Tesla на 136 милиарда долара (по котировките от 15 май) - повече от Volkswagen, BMW и Daimler, взети заедно (вижте пазарната капитализация на всички големи компании в галерията под статията).

Разбира се, акциите по начало са спекулативен актив, и цените им са свързани с надежди за бъдещето, а не с резултатите от миналата година. Tesla не носи печалба сега - но може би ще носи много голяма в бъдеще? Това очакване мотивира повечето инвеститори. Само че при сегашните цени на акциите, твърди FT, то просто няма как да се сбъдне.

Прословутият туит на Мъск за цената на акциите я смъкна чувствително буквално за два часа - и опари немалко борсови спекуланти

Тesla изненада приятно инвеститорите с резултатите си за първата четвърт, когато въпреки очакванията за загуба всъщност отчете миниатюрна печалба. После анализаторите обясниха това изцяло с т. нар. квоти за ниски емисии, които Tesla продава на свои конкуренти, произвеждащи двигатели с вътрешно горене. В отчетите за следващите тримесечия такова перо няма да има. В същото време приходите от продажби на автомобили спадат с 19% спрямо последната четвърт на 2019.

Защо Tesla никога няма да успее да върне инвестициите на онези, които биха купили акции по днешните цени? В колонката си Alphaville, The Financial Times го обяснява с проста математика. Сегашните цени на акциите се колебаят около 800 долара парчето. Ако човек плати тази цена, какво трябва да направи компанията, за да му върне парите и да му донесе печалба?

Жители на германската провинция Бранденбург протестират срещу планираното строителство на новата гигафабрика на Tesla, което според тях ще замърси питейната им вода. Заводът в Германия трябва да увеличи производствения капацитет на компанията до над 1 милион автомобила годишно

Главната цел на Мъск е да превърне Tesla в масов производител. С новия завод в Шанхай и бъдещата трета фабрика в Германия, през 2023 капацитетът ще порасне до 1 милион автомобила годишно. Средната продажна цена на една Tesla през миналата година е била 58 000 долара. Умножено по 1 милион коли, това прави 58 милиарда долара годишни приходи - съвсем нелошо.

Въпросът е обаче какво остава под чертата. Брутният марж на печалба при Tesla е 18.6%, но в това не са включени най-различни пера, като например приходите и разходите по следпродажбеното обслужване. С тях маржът става 16.3% - всъщност доста близо до тези на VW, Renault и BMW, отбелязва FT.

При 58 милиарда долара приходи, 16.3% марж дават 9.4 милиарда брутна печалба. Освен това оперативните разходи на Tesla вероятно ще намалеят с увеличаването на произвежданите бройки - от сегашните 15% до около 10%.

Това означава оперативни разходи от 5.8 милиарда годишно. Ако ги извадим от брутната печалба, остава оперативна печалба от 3.6 милиарда долара. Приспадаме дължимите 21% корпоративен данък в САЩ, и остават 2.9 милиарда долара.

Пазарната капитализация е нещо твърде условно. Преди десетилетие една вътрешна игра между Porsche и VW принуди борсовите спекуланти трескаво да наддават, за да покрият позициите си, и за кратко акциите на VW надхвърлиха 1000 евро парчето, превръщайки германския гигант в компанията с най-голяма капитализация в света - за около седмица

Разделени на броя на акциите - 185 милиона към април 2020 - това прави по 15.50 долара на акция. При сегашната цена на акциите ще са нужни 51 такива успешни години, за да се покрие първоначалната инвестиция. За сравнение при книжата на BMW са нужни 7.5 години.

Разбира се, Tesla може да намери други начини да вдигне маржа на печалба - примерно като навлезе в сектора на роботизираните таксита, или понижи драстично себестойността на батериите, или по някакъв трети начин. Но дори и такова чудесно развитие пак трудно ще даде доходност, съответстваща на сегашните цени. Така че Илон Мъск е напълно прав: акциите на Tesla са твърде скъпи.

 

От Renault до Toyota: кой колко струва на борсата (ГАЛЕРИЯ):

 

fallback
  • #21
    Shadow ( преди 4 години )
    Като видим разликата в продадените бройки, между първия и втория, става ясно кой е истински, и кой е напомпания със стероиди.Това е като брутния продукт : Преди се произвеждали 1 милион бутилки по 1 лев = 1 милион лева, сега се произвеждат 500 000 бутилки по 4 лева. Ама иначе продуктът нараствал. Не, нарастнала спекулативната цена, продуктът е намалял два пъти. Та и разликата между 1-во и 2-ро място е същата.
  • #20
    тия глупости ( преди 4 години )
    тия глупости ги слушам от 10г. до 5 години може и по 1000гущра да им е акцията, виж че освен че правят електрически коли намират и батерии, а кой освен китайците намира батерии никой. Точно затова европа не може да се конглокира с теслите .....
  • #19
    анонимен ( преди 4 години )
    Ще съществува компанията на Мъск много дълго време , тъй като той е "избран" от върхушката горе постепенно да разсекрети засекретената документация на Н. Тесла. Не случайно е кръстена така и марката му автомобили. Съмнявам се и в познанията на Мъск. Според мен той е едно подставено лице.
  • #18
    анонимен ( преди 4 години )
    Колкото и да ти е пазарната капитализация, като спрат да ти купуват остарелите хибридни технологии, които на всичкото отгоре винаги са били компромисни, ще се озовеш на земята точно в рамките на 2 години, и то ако някой се навие да ти даде милиарди заеми.
  • #17
    #18 ( преди 4 години )
    Шефче, нищо не ме стяга :) просто се мъча да си обясня телешкия възторг, с главни букви и много удивителни. Ако са ти напълнили рязко джоба, разбирам. *** те по-скоро са ти го изпразнили, за да имат такава печалба :D
  • #16
    ДО 14 ( преди 4 години )
    СТЯГАТЕ ЯЗВАТА ОТ ЯД, А! ФОЛКСВАГЕН, С 10 ФИРМИЧКИ, НЕ МОЖЕ ДА СЕ НАМАЖЕ НА МАЛКИЯ ПРЪСТ НА ТОЙОТА. РЕСПЕКТ!!! НАЙ-ВЕЛИКИТЕ!
  • #15
    анонимен ( преди 4 години )
    Всъщност очакванията на инвеститорите са автомобилостроенето да остане по-малката част от Тесла. Енергиен бизнес, автономни технологии за употреба и продажба, батерии и задвижващи системи за продажба, а има и други.
  • #14
    #14 ( преди 4 години )
    Ти акционер ли си, брато, или просто си инвестирал в Ярис Версо 2004?
  • #13
    Факт!-тически ... ( преди 4 години )
    рено дори е надценено за компания, която няма да съществува до 2-3 години!
  • #12
    анонимен ( преди 4 години )
    УАУУУ, БРАТО! ТОЙОТА КЪРТИ МИВКИ И ИЗНАСЯ! нАЙ-ВЕЛИКИТЕ, ОТНОВО! БРАВО, ТОЙОТА! БЪЛГАРИЯ Е С ТЕБ!
fallback
Последни