Тази година японската компания Suzuki отбелязва едновековен юбилей. И макар автомобилите да започват да слизат от конвейерите малко по-късно и всичко стартира със станове, тъкани и мотоциклети, именно през 1920 г. Мичио Сузуки основава Suzuki Loom Manufacturing Co.
Разработването на първия автомобил на Suzuki започва още през 1937 г., но появата му е отложена до по-добри времена заради избухването на Втората световна война. Изследванията, разработването и производството на първия патентован модел са подновени през 1954 г. Тогава е основана и Suzuki Motor Co Limited.
Използвайки духа "Yaramaika“ на Suzuki (в превод от японски "Нека да го направим"), който е вкоренен дълбоко в региона Еншу, родината на компанията, заедно с решимостта си да продължи напред, Мичио започва чуждестранно производство на автомобили и е решен да създаде първата си кола Suzuki. Нарича я Suzulight.
Интересното е, че моделът е разработен не просто като малка кола, а за да задоволи изискванията на Закона Keijidosha или по-известен като kei car (както виждате, този термин не идва от key car, както погрешно смятат някои). На японски това означава "лек автомобил", а по отношение на законодателството - спазване на определени стандарти, като габарити, обем на двигателя и тегло. Собственикът на такава малка кола получава определени данъчни и застрахователни облекчения, а намирането на място за паркиране (което става все по-важно с годините) е много по-лесно.
Мичио Сузуки с прототипа на Suzulight
В резултат на това Suzuki Suzulight получава двуцилиндров двутактов двигател с обем 360 кубически метра и мощност 15 к.с., разположен отпред, има малко тегло, независимо пружинно окачване и възможност за избор от няколко вида каросерии. Освен това има и версии със задвижване на всички колела.
Предвид високия просвет, е очевидно, че Suzuki Suzulight не би се страхувал от лоши пътища, затова го изпращат в планински район с неразвита пътна инфраструктура за 300-километрово тестване. Производството започва през октомври 1955 г., като първоначално се правят 3-4 автомобила на месец, но до началото на 1956 г. месечният обем е увеличен на 30 бройки.
През 1959 г. се появява Suzulight TL и популярността на автомобилите на марката нараства бързо. TL запазва концепцията и получава много похвали за своето превъзходно вътрешно пространство въпреки компактните си размери. Двигателят остана двутактов, с въздушно охлаждане, с обем 360 кубика, но мощността е увеличена до 21 к.с. при 5500 об/мин.
Благодарение на TL компанията отчита бърз ръст в производството на мини-автомобили. През декември 1959 г., само три месеца след началото на сглобяването, моделът вече достигна месечната производствена цел от 200 бройки, която през 1960 година се увеличава още повече -до 5824 бройки.
65 години след появата на първия й автомобил, Suzuki остава вярна на своята философия за създаване на компактни и функционални модели, която е продължена със Swift, Ignis и Jimny.
Снимки: Suzuki