Екип на Фраунхоферския институт за химически технологии (Fraunhofer Institute for Chemical Technology ICT) е разработил пластмасов модул на разпределителен вал. Авторите на проекта се надяват, че подобни елементи ще позволят да се намалят теглото и стойността на автообила, а също така ще опростят производството на самите двигатели.
На този етап технологията е представена от демонстрационен образец, създаден в сътрудничество с MAHLE Group, Daimler, SBHPP/Vyncolit и компанията Georges Pernoud Group. Модулът на разпределителен вал ICT е направен от усилени влакна от термореактивен полимер, тоест материал, притежаващ висока твърдост. В най-уязвимите точки той е усилен с алуминиеви нишки. Модулът може да издържа на високи температури в комбинация със сериозно механично или химическо въздействие.
Намаляването на стойността на производството на този разпределителен вал ще бъде постигната с използване на заготовки, близки по форма до крайния детайл. Срокът на служба на термореактивните полимерни литиеви форми е по-голям (около 500 000 цикъла), отколкото при алуминиевите форми, пресовани под високо налягане.
Модулът вече е преминал 600 часа изпитания, които са потвърдили, че той може да се използва в двигатели с вътрешно горене. Композитният материал издържа високи натоварвания, не се разрушава, добре поглъща шума и вибрациите, а ниското тегло намалява нивата на отделяните вредни емисии.
Снимка: Motor