fallback

Ford плаща до 20 000 долара на собственици на Focus и Fiesta

Компанията ще обезщети 2 милиона купувачи на коли с дефектната PowerShift трансмисия

Собствениците на Ford Focus и Ford Fiesta с автоматични скорости, произведени между 2011 и 2016 година, могат да получат до 20 000 долара обезщетение от компанията заради нашумелия проблем с PowerShift трансмисията, съобщава Jalopnik. Американският гигант най-после постигна извънсъдебно споразумение по колективния иск от хиляди собственици в САЩ, заведен през 2012 година.

PowerShift e автоматик с двоен съединител, разработен от Ford в джойнт-венчър с бившата Getrag, която сега е част от канадската Magna. Системите с двоен съединител, както подказва името, ползват по два съединителя - един за четните и един за нечетните предавки. Когато едната предавка се отцепва, другата вече е зацепена, което прави смените по-бързи и ефективни, и пести гориво.

Автоматици с двойни съединители се ползват от почти всички производители. Разликата между системата на Ford и тези на Volkswagen, Volvo, BMW и пр. е, че американската компания ползва сухи съединители. При мокрите съединители фрикционните дискове се "къпят" в хидравлична течност, което прави работата им по-гладка и улеснява охлаждането. Сухите са по-ефективни, защото триенето е по-добро, и по-евтини за производство. Но в случая с Ford се оказват и значително по-чупливи. Освен това мокрите по-добре понасят високия въртящ момент на съвременните турбодизелови и турбобензинови мотори.

Повредени DPS6 в американски сервиз

От европейския дебют на този автоматик, с код DPS6, компанията е издала над 20 технически бюлетина за проблеми с него. Ford направи една ревизия на системата през 2012, и после втора през 2016, след която се смята, че проблемите са отстранени.

Повечето произведени от Ford Europe коли ползват системи с мокър съединител и не са засегнати. Проблемните кутии са монтирани в около 2 милиона автомобила, най-вече за северноамериканския, австралийския и някои азиатски пазари. Сух Powershift има и в сглобяваното в Индия първо поколение на EcoSрort, което се продаваше и в ЕС, включително в България.

Скандалът се изостри преди година, когато разследване на Detroit Free Press показа, че във Ford са знаели за проблема, още преди да пуснат трансмисията в производство. Инженери от компанията признаха, че опитите им да привлекат внимание към дефектите са били заглушавани "отгоре", "по политически причини". В Америка припомниха за скандала с модела Pinto от 70-те години, който избухваше в пламъци дори при умерено лек удар отзад. Тогава се оказа, че инженерите предупредили предварително за проблема, но счетоводителите пресметнали, че цената за коригирането му преди производство, 121 милиона долара, ще е доста по-висока от потенциалните съдебни обезщетения за жертвите, оценявани на 50 милиона.

Проблемът засяга най-вече азиатските и американските версии на Fiesta и Focus

Сега обезщетенията по най-големия колективен иск, по който Ford постигна споразумение, са сравнително скромни - до около 2500 долара за клиенти, които са направили по осем посещения в сервиз заради проблеми с трансмисията. По други колективни и индивидуални искове обаче компанията е изплащала и до 20 000 долара, свидетелства Jalopnik.

В Австралия срещу Ford е заведен колективен иск от 60 000 собственици на коли с PowerShift. В Тайланд съдът вече присъди на около 300 собственици обезщетение в размер на 730 000 долара, или средно по около 2430 на човек. Освен това компанията се извини "за неудобството, причинено от проблемите с трансмисията PowerShift".

 

fallback
  • #6
    Гост ( преди 4 години )
    Добре де, една скоростна кутия е чиста механика - всичко може да и се насмята предварително. Инженерите са знаели, но сигурно някой мениджър е пуснал кутията в производство защото иначе няма да вземе премия. Автомобилът вече е като повечето други стоки на пазара - важното е само как го рекламираш и колко печалба носи
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    #3 Всички лъжат, ама баш като ВАГ никой не лъже. Онея са светлинни години пред другите. Имат я закваската от Гьобелс, оня с мустачките и сие. Те създадоха фабриката за лъжите и тя им продължава делото. Немските дизели са избили много повече хора, отколкото Циклон Б. Факт! Така ги направиха нещата, че хората хем пари да дават за нафтови печки, хем да се тровят взаимно, а Фолк с Ваген да печелят. Признавам ги, добри са!
  • #4
    Цеко ( преди 4 години )
    'отцепват' и 'зацепват' съединители, не предавки; пример: при смяна от 3та на 4та, и двете предавки са 'зацепени', смяната става със съединителите
  • #3
    lordlosh ( преди 4 години )
    VW също използват сухи, недейте да пишете глупости. DSG със 7 скорости беше баш със сухи и не изкарват и по 70 хиляди. И като отидеш и ти казват, еми те толкова изкарват ......На сегашните си не знам дали имат още със сухи, ама по времето на Голф 6 и 7-цата масово ги ползваха.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    А ВАГ кога? Техните лъжи и измами са най-много, а най-малко плащат!
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    С всичко е така. И в самолетите няма парашути за пътническия салон, нито за пасажерските седалки, щото разработването им е по-скъпо от обезщетенията за жертвите. Всичко е пари-пари и пак пари. Човешкият живот не струва. Е затова сме на тоя хал!
fallback
Последни