Собствениците на Ford Focus и Ford Fiesta с автоматични скорости, произведени между 2011 и 2016 година, могат да получат до 20 000 долара обезщетение от компанията заради нашумелия проблем с PowerShift трансмисията, съобщава Jalopnik. Американският гигант най-после постигна извънсъдебно споразумение по колективния иск от хиляди собственици в САЩ, заведен през 2012 година.
PowerShift e автоматик с двоен съединител, разработен от Ford в джойнт-венчър с бившата Getrag, която сега е част от канадската Magna. Системите с двоен съединител, както подказва името, ползват по два съединителя - един за четните и един за нечетните предавки. Когато едната предавка се отцепва, другата вече е зацепена, което прави смените по-бързи и ефективни, и пести гориво.
Автоматици с двойни съединители се ползват от почти всички производители. Разликата между системата на Ford и тези на Volkswagen, Volvo, BMW и пр. е, че американската компания ползва сухи съединители. При мокрите съединители фрикционните дискове се "къпят" в хидравлична течност, което прави работата им по-гладка и улеснява охлаждането. Сухите са по-ефективни, защото триенето е по-добро, и по-евтини за производство. Но в случая с Ford се оказват и значително по-чупливи. Освен това мокрите по-добре понасят високия въртящ момент на съвременните турбодизелови и турбобензинови мотори.
Повредени DPS6 в американски сервиз
От европейския дебют на този автоматик, с код DPS6, компанията е издала над 20 технически бюлетина за проблеми с него. Ford направи една ревизия на системата през 2012, и после втора през 2016, след която се смята, че проблемите са отстранени.
Повечето произведени от Ford Europe коли ползват системи с мокър съединител и не са засегнати. Проблемните кутии са монтирани в около 2 милиона автомобила, най-вече за северноамериканския, австралийския и някои азиатски пазари. Сух Powershift има и в сглобяваното в Индия първо поколение на EcoSрort, което се продаваше и в ЕС, включително в България.
Скандалът се изостри преди година, когато разследване на Detroit Free Press показа, че във Ford са знаели за проблема, още преди да пуснат трансмисията в производство. Инженери от компанията признаха, че опитите им да привлекат внимание към дефектите са били заглушавани "отгоре", "по политически причини". В Америка припомниха за скандала с модела Pinto от 70-те години, който избухваше в пламъци дори при умерено лек удар отзад. Тогава се оказа, че инженерите предупредили предварително за проблема, но счетоводителите пресметнали, че цената за коригирането му преди производство, 121 милиона долара, ще е доста по-висока от потенциалните съдебни обезщетения за жертвите, оценявани на 50 милиона.
Проблемът засяга най-вече азиатските и американските версии на Fiesta и Focus
Сега обезщетенията по най-големия колективен иск, по който Ford постигна споразумение, са сравнително скромни - до около 2500 долара за клиенти, които са направили по осем посещения в сервиз заради проблеми с трансмисията. По други колективни и индивидуални искове обаче компанията е изплащала и до 20 000 долара, свидетелства Jalopnik.
В Австралия срещу Ford е заведен колективен иск от 60 000 собственици на коли с PowerShift. В Тайланд съдът вече присъди на около 300 собственици обезщетение в размер на 730 000 долара, или средно по около 2430 на човек. Освен това компанията се извини "за неудобството, причинено от проблемите с трансмисията PowerShift".