При леките автомобили в България германските марки имат тотално превъзходство - само регистрираните Volkswagen са повече от всички японски марки, взети заедно. При мотоциклетите обаче е точно обратното, ако се съди по традиционната справка на Automedia.bg за регистрациите в МВР, която удобно съвпада със започващия в петък софийски мотосалон (Moto Expo в Арена София, 20-23 април).
По актуализирани данни към началото на април 2023 първите четири от петте най-популярни марки мотоциклети са японски, с общ дял над 57% (21.9% - Honda, 17.5% - Yamaha, 11.2% - Suzuki, 6.5% - Kawasaki). За три години японците са увеличили пазарния си дял общо с 2%. .
В България все още има, поне според регистрациите в МВР, доста оцелели съветски антики като "Днепър"
Общо у нас с действаща регистрация са 133 570 мотоциклета (с над 17,000 повече, отколкото през 2020 година), и още 1172 мотоциклета с кош (от които четири пети са съветски ИЖ). В тази бройка не се включват мотопеди, триколки, четириколки и ATV. Разбира се, трудно е да се каже каква част от регистрираните са все още в движение, и каква са отдавна претопени или ръждясващи в нечий заден двор. Статистиката отчита доста голям брой машини от епохата на социализма - 1810 мотопеда и 412 мотоциклета "Балкан", 167 бройки от съветските "Днепър" и 81 бройки "Урал" (и двете - следвоенни копия на старото BMW R71), 181 бройки "Восход" и, разбира се, 971 чешки Jawa.
Интересът към по-луксозните марки расте в последните три години - 39% ръст за Moto Guzzi (на снимката), 36% за Ducati, почти 68% за Triumph
На другия полюс, при по-луксозните съвременни мотоциклети, числата очаквано са по-скромни. По българските пътища се движат 1066 бройки Ducati, 556 Triumph и 223 Moto Guzzi.
30-те най-популярни марки мотоциклети в България:
Компанията Jawa е основана в Прага през 1929 от Франтишек Янечек, който откупува мотоциклетното поделение на германската Wanderer. Всъщност марката е съкращение от двете имена: JAnеcek и WAnderer. В предвоенните години компанията произвежда дори и автомобили, но в недоимъка след Втората световна се фокусира най-вече върху икономични мотоциклети.След промените бизнесът на чешката компания позападна, но през 2016 Jawa Moto продаде лиценза и правата за ползване на марката на индийската Mahindra & Mahindra. Любопитното е, че за три години броят на регистрираните мотоциклети Jawa у нас се е увеличил с 81 (+9%).
* Статията е актуализирана с данни на МВР към 1 април 2023