fallback

Евтиният петрол задушава електромобилите

Продажбите на коли на ток ще спаднат с 43% тази година, прогнозират експерти

Сегментът на електрическите автомобили е под много сериозна заплаха заради коронавируса, несигурността на купувачите и много ниските цени на петрола, твърдят анализаторите на консултантската компания Wood Mackenzie. В понеделник американският сорт петрол WTI записа исторически рекорд, достигайки отрицателни стойности - търговците доплащаха на клиентите да го вземат, защото вече нямат складова наличност за съхранението му.

Експертите на WoodMac изчисляват, че продажбите на електромобили през тази година ще спаднат с поне 43%, вместо очакваното доскоро повишение.  Така в глобален мащаб през 2020 ще бъдат продадени не повече от 1.3 милиона коли на ток.

Ниските цени на изкопаемите горива, които вероятно ще се задържат дълго, още повече увеличават пропастта в цената между конвенционалните и електромобилите. Освен това повечето потенциални купувачи на коли с батерии досега не са имали подобни и това ще е първият им сблъсък с технологията. А във времена на икономическа несигурност хората не са склонни към новости и предпочитат познатите решения, отбелязват в анализа си от WoodMac.

Показателно е развитието на китайския пазар след коронавируса: той се сви с 21% през януари и с 80% през февруари. Но продажбите на електрически модели пострадаха още повече: 54% спад през януари и над 90% през февруари.

Наблюдели откриват признаци за същото и в САЩ, където интензивните мерки срещу пандемията започнаха едва на 20 март. Производителите на електромобили вече са принудени да предлагат огромни отстъпки за моделите си - GM например сваля цели 10 000 долара от цената на Chevrolet Bolt.

Tesla, която миналата година за пръв път успя да изпълни предварителния си план за продажбите, очакваше през 2020 да достави над 500 000 автомобила. Мерките срещу епидемията обаче прекъснаха производството във фабриката във Фримонт, а и прословутата Гигафабрика в Невада, където се правят батериите, работи с нищожна част от капацитета си. Отделно компанията намали заплатите на всичките си служители, като най-голяма е ножицата при шефовете - 30%.  

Снимка: Merecedes-Benz

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 3 години )
    Експертите май са твърде далече от истината :)
  • #12
    анонимен ( преди 3 години )
    Годината мина и електричките се продават все повече и даже всички разработки на двг спират. Дните на петрола са преброени, това е началото на края.
  • #11
    Тнт ( преди 4 години )
    Скъпият петрол пък ни задушава нас.
  • #10
    анонимен ( преди 4 години )
    Простите икономически принципи не са за прости хора! Цената на електроенергията не е проста величина, като цената на доматите и краставиците на пазара. В моят случай най-малкото ще имам безплатна електроенергия. Свръхпроизводството на тока не води до понижение на цената му. Увеличените електромобили ще изискват повече мощности. За Германия не си никак запознат. Точно през деня имат свръх консумация и точно тогава се доставя слънчевата ел.енергия, когато им е нужна. Доста добър баланс имат там.
  • #9
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Само че забравяш един *** икономически принцип - свръхпроизводството води до срив на цената. Германия го яде тоя и май още не са успели да го регулират. Понеже буквално на всяка къща има фотоволтаик имат дневно свръхпроизводство и никакви даже понякога отрицателни цени, а вечер внасят или поне внасяха скъп ток от Франция... кофти става сделката така... А какво ще стане ако всеки пусне кабел от балкона на панелката да зарежда возилото... сам си представи картинката ;)
  • #8
    анонимен ( преди 4 години )
    #6 Както знаем цената на тока не е постоядна величина и според това може и за по-малко от 8 г. да избия инвестираното, а дори и за 7 както вървят нещата. Това е страшно добра инвестиция и изключително добра възвръщаемост. За такъв период малко законни инвестиции се възвръщат. Така, че съветвам хората да се замислят по въпроса и то много сериозно. Да оставим парите и печалбите настрана! Друго е усещането, когато си енергийно независим...
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    #6 През деня ме няма и ползването на ел.енергия е минимално. Произведения ток отива в мрежжата и ми се плаща, а вечер, като си дойда си зареждам колата на по-ниска цена отколкото съм получил от моя произведен ток. Фотоволтаичните ми панели са високоефективни, не са от най-скъпите, но са едни от най-добрите. Търсил съм съотношение цена ефективност. Инвестицията ми по предварителни данни за региона в който живея(навсякъде е различно) ще я избия за периода 8-9 г. при сегашни цени на тока.
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    #6 Аз съм един от тях. За другите хора не зная, но винаги могат нещо да направят по въпроса стига да искат. Има слънчеви панели, които се закачат за парапета на терасата ако щеш. С шини можеш да им увеличиш с 30 гр. ъгъла към слънцето и ще имаш нещо ефективно, ако балкона е с добро положение. Може да се ползва покрива на блока например и т.н. Варианти има много, но хора, които мислят и искат да инвестират са малко. Обикновено хората не мислят как ще се случаи, а като теб как няма.
  • #5
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    #4 И изникват няколко въпроса: Колко са хората в големия град, които имат къща с покрив? Колко си вкарал като инвестиция, за да ти е "безплатно" зареждането? И най-вече кога смяташ да зареждаш? Обикновено от 9 до 5 (високото слънцестоене) хората са на работа там нямат на покрива нищо! Тоя фотоволтаик ако го накараш да ти зарежда колата вечерта ти чиним евала ;)
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    #3 Южния скат на покрива на къщата ми е с фотоволтаици. 35 км.м. на гаража имам още 12 кв. м., както и на градинската къщичка 4 кв.м. На този етап съм с 51 кв.м фотоволтаици. Ток не плащам, а от енергото ми плащат за добита ел.енергия. Имам един навес и зимна градина, които също смятам да им сложа фотоволтаици. Там са още около 30 кв. м. Говоря само за южно изложение. Дали ще си зареждам електричката с пари ми е интересно как мислиш, докато ти си броиш стотинките за нафта на бензиностанцията?
fallback
Последни