Автомобилната индустрия в Европа и Северна Америка ще загуби над 100 милиарда долара само през април, ако фабриките останат затворени през целия месец заради карантинните мерки. Изчислението е на изследователската група Autonalysis и бе цитирано от The Financial Times. Междувременно три от петте най-големи пазара в Европа отчетоха над две трети срив в продажбите през март.
Три от петте най-големи пазара в Европа са се свили с над две трети през март, независимо че на два от тях строгите карантинни мерки започнаха едва в средата на месеца
На Стария континент пропуснатите заради пандемията продажби ще надхвърлят 2.6 милиона автомобила, на обща стойност 66 милиарда евро, твърди шефът на AutoAnalysis Йън Хенри. В Северна Америка показателите са 2 милиона непродадени автомобила и 52 млрд. долара пропуснати приходи.
Всяка седмица на строга карантина коства на европейската автоиндустрия 8 млрд. евро от нереализирана продукция. В САЩ загубата е 7.5 млрд. долара на седмица.
На практика всички големи автомобилни производители в двата региона затвориха заводите си през март, за да предпазят работниците си от заразата. Надеждите за отваряне през април вече изглеждат нереалистични, а Nissan, Ford и GM обявиха, че заводите са затворени "за неопределен срок". "Не виждам вероятност за връщане към нормално производство преди май, в най-добрия случай", твърди Йън Хенри.
Всяка седмица от извънредното положение струва на Volkswagen 2 милиарда евро, заяви главният изпълнителен директор Херберт Дийс
Голяма част от заетите в автомобилните заводи са пренасочени към различни схеми, по които съответните национални правителства покриват заплатите им. Осемдесет процента от възнаграждението на шестте хиляди служители на Nissan в Съндърланд например се поемат от британското правителство.
През март продажбите на нови автомобили в Европа са се свили с около две трети, независимо, че на повечето пазари строгите карантинни мерки влязоха в сила едва в средата на месеца. Обобщени данни за европейския пазар ще има чак след седмица, но вече се знае, че продажбите в Испания са спаднали с 69% през март, а във Франция - със 72%. В блокираната през целия месец Италия спадът е 85%. В Германия, където мерките са по-умерени, пазарът се е свил с 38% - но според браншовата организация VDA това е най-големият му месечен спад от Втората световна война насам.
В България също има доста затворени предприятия в автомобилния сектор - логично, защото не работят и техните клиенти
В Китай, където коронавирусната епидемия се разрази най-рано, в един момент продажбите бяха спаднали почти до нула. В момента те са се възстановили до около 60% от нормалните равнища.
В България, където са базирани доста поддоставчици в автомобилния сектор, също има множество затворени предприятия, като например трите завода на японската Yazaki в Димитровград, Сливен и Ямбол. В завода на Sensata в Ботевград са съкратени около 200 оператори, по непотвърдена информация на Automedia.bg. В повечето компании от сектора служителите са на съкратена 4- или дори 3-дневна работна седмица.