Дрон, който доставя ключ от автомобила на адреса на клиента – това доскоро звучеше като фантастика, но всъщност е новата реалност. Пандемията от коронавирус събуди интереса към онлайн-продажбите, които позволяват на купувача да не посещава салона на дилъра.
Ключ по въздуха
Китайският производител Geelly беше един от първите, които преминаха на дистанционна продажба на автомобили. Това стана още в началото на февруари, когато епидемията в Китай беше в разгара си. Клиентът трябва да се регистрира на онлайн-платформа, където си избира автомобил и оформя документите за кредит и застраховка, без да излиза от дома си.
От компанията се задължават да доставят автомобила до дома на клиента, като го дезинфекцират изцяло. А ключът от колата се доставя с дрон, като така се избягва какъвто и да е физически контакт с клиента.
Властите в Китай вече обявиха, че разпространението на COVID-19 в страната е прекъснато, като повечето автомобилни заводи и дилърски центрове вече работят. Клиентите обаче няма – те са едва 35% в сравнение с броя им преди кризата, като това се отнася за местните марки. Интересът към луксозните и чужди автомобили е по-висок – съответно 54% и 57%.
При тези условия, стратегията на Geely има приемущество и цифрите го доказват. На платформата за продажби са се регистрирали 100 000 души, като от тях до сделка са стигнали 10 000. Ударът по автоиндустрията е повече от сериозен, като през февруари в Китай са продадени едва 200 000 нови коли. От тях на Geely се падат 21 000.
Tesla на евакуатор
До безконтактни продажби прибягват и в Tesla, като тази услуга се предлага както в Китай, така и в 13 американски щата. Вариантите за доставка за няколко. При Tesla Direct Drop изборът на автомобили и попълването на документи стават онлайн. След това документите се изпращат на клиента по пощата за подпис.
При варианта Express Delivery, купувачът трябва да посети един от пунктовете за доставка, а изборът на кола става с помощта на мобилно приложение. Всички документи се предават на служител на компанията и се сключва сделката. Има и вариант Tesla Direct, където електромобилът се доставя с евакуатор, като с нея идва служител, които попълва документите и показва функциите на колата.
GM използва опита си
Американската автомобилна индустрия има сериозен опит с онлайн-търговията, като това се дължи най-вече на платформи като Amazon. Концернът General Motors още през 2013 г. пуска програмата за онлайн-продажби Shop-Click-Drive, но въпреки това американците предпочитат да си пазаруват коли от шоу-румовете. Определен успех записва компанията Carvana, който през интернет реализира 2% от продажбите на нови и употребявани автомобили Chevrolet. В средата на март сделките скачат с 1/3.
Най-голямата в САЩ дилърска мрежа – AutoNation, също ускорява развитието на най-новата си услуга. Тя се казва Store-to-Door, като досега беше само в тестов режим, но вече работи. Благодарение на нея клиентът получава купения автомобил директно в дома си, като всички документи се попълват по интернет.
Експертите са оптимисти
Анализаторите от международната компания за консултации и анализи Frost & Sullivan са настроени оптимистично относно бъдещето на онлайн-продажбите на автомобили. Ако през 2019 г. в световен мащаб са реализирани около 825 000 сделки, то експертите очакват до края на 2025 г. техният брой да скочи до 6 млн.
А тази прогнози е направена още в средата на февруари, така че пандемията може да внесе корекции в това предвиждане. И именно тя да даде тласък на развитието на оннлайн-продажбите на автомобилите по света.
Снимки: Auto.Mail