Най-популярната шегичка за ВАЗ в интернет се състои от две снимки. Лявата изобразява еволюцията на BMW Серия 5 през годините. На дясната е "еволюцията" на Лада - една и съща кола в продължение на 45 години и текст "Съвършенството не подлежи на подобряване".
Истината е обаче, че Волжският автомобилен завод е произвеждал през годините множество любопитни и дори странни модели. Просто повечето така и не са стигали до пазара, оставайки си като концептуални модели или много малки серии.
Новоизбраният генерален секретар на КПСС Михаил Горбачов на посещение във Волжския автомобилен завод, 1985
Предприятието ВАЗ е създадено през 1966 на базата на договор с италианския Fiat. Сериозна помощ за това споразумение оказва дългогодишният лидер на италианската комунистическа партия Палмиро Толиати, затова и новопостроеният за работниците град е кръстен на негово име (днес има около 720 000 жители). Дълги години начело на завода е Виктор Поляков, после и министър на автомобилната промишленост на СССР.
След разпадането на Съветския съюз ВАЗ опитва най-различни партньорства, включително с GM/Chevrolet, но в крайна сметка предприятието е откупено от френската Renault Group и днес е част от нея. Музеят на компанията в Толиати добре илюстрира всички етапи от тази история. Ето и най-любопитните експонати в него (и няколко допълнително).
Още една много любопитна машина, която обаче липсва в музея в Толиати. ВАЗ-2801 е сериен електрически автомобил, произведен в 47 бройки в средата на 70-те. Никелово-цинковите акумулатори тежат 380 кг, но дават приличните за епохата 33 конски сили и 110 километра пробег с едно зареждане - стига да не вдигате над 40 км/ч.