Наскоро се появи информация, че Lotus разработва ново поколение на Esprit, което ще получи двигател от Toyota. Оказва се, че това съвсем не е първият съвместен проект на двете компания, като сътрудничеството между тях стартира още през 1980 г. А то започва по обратния начин - британците помагат на японските си колеги с настройките на шасито на модела MR2.
На свой ред, японският производител „връща услугата“ през 1982-1986 г., когато Lotus изпада в криза. Toyota произвежда и доставя компонентите за купето Lotus Excel, тъй като голяма част от тях са взаимствани от второто поколение на Supra (по това време тя е известна като Celica Supra). Това се отнася за 5-степенната механична скоростна кутия W58, задния диференциал, задвижващите валове, дръжките на вратите и олекотените джанти.
В началото на 2000-те години Lotus отново се обръща за помощ към стария си партньор, тъй като търси алтернативи на 4-цилиндровия двигател Rover от серията K (136-192 к.с.), който се поставя на малкия спортен модел Elise. Той използван и от други британски автомобили от марките Rover, MG, Catheram, както и от Ariel Atom.
Първият Lotus от новото време с мотор на Toyota е Elise 111 R, известен и като Federal Elise. През 2004 г. той получава атмосферния 1.8 2ZZ-GE с мощност 192 к.с. Този двигател е разработен съвместно с Mazda и се поставя на моделите Celica, Matrix и Corolla, като единствената разлика при Lotus е в настройките на програмното оборудване. Така той издържа на по-високо натоварване, но пък има проблем със система за промяна на височината на клапаните, която не е особено надеждна.
Elise може да бъде поръчан и с по-скромен мотор на Toyota – 1.6 1ZR-FAE, който се поставя на Airis и Corolla, като развива 136 к.с. и предлага ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,5 секунди. Базовият Lotus Elise се произвежда с този агрегат от 2010 до 2016 г.
През 2004 г. агрегатът 2ZZ-GR започва да се поставя и на купето Exige, а две години по-късно британците решават до оборудват всички свои модели с двигатели на Toyota. Освен атмосферните версии на Elise и Exige се появяват и такива с 1,8-литров мотор с механичен компресор, развиващ от 220 до 275 к.с. Поставянето на такъв агрегат изисква не само нов софтуер, но и нова система за захранване, за охлаждане, както и изпускателна система.
В момента на Elise се поставя двигател 1.8 2ZR-FE, който е съчетан с двупластов механичен компресор Magnuson.
Версията ЕLise Sport развива 220 к.с., което осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,6 секунди и максимална скорост 233 км/ч. А версията 250 Cup разчита на 248 к.с., като вдига 100 км/ч от място за 4,3 секунди и развива 248 км/ч.
През 2008 г. излиза моделът Evora, който е първият Lotus, поучил 3,5-литровия V6 мотор на Toyota от серията 2GR-FE. Двигателят е от алуминий с изменяеми фази на газоразпределението, като се поставя на огромен брой модели на японската марка, включително Camry, Highlander, Avalon, Venza, а също така и на Lexus RX 350 и ES 350.
При Lotus двигателят се използва както в атмосферен вариант с 280 к.с., така и с механичен компресор, който увеличава мощността до 350-436 к.к. През 2012 г. британците измислят, как да сложат 2GR-FE и на Exige, което превръща малкия модел в истински снаряд. Използването на този двигател води и до адаптиране на автомата Aisin Warner U660E, който се използва от Toyota.
А сега предстои сътрудничеството между двете компании да продължи, което е малко изненадващо с оглед на факта, че Lotus е собственост на китайския холдинг Geely, който притежава и Volvo. Вероятно, това се дължи на факта, че новият Еsprit ще е хибрид, а силата на Toyota е именно в този тип задвижващи системи.
Снимки: Toyota, Lotus