IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #23
    41 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Хахаха, този, дето твърди, че руските коли са били по-безопасни, ми направи деня :D такъв мозъчен проблясък отдавна не бях чувал :D
  • #22
    49 rate up comment 27 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Заключение: по соца копнеят посредствените и мързеливите, на които им е било спокойничко и е имало кой да се грижи за тях, независимо колко ги бива и какви усилия полагат. Дреме им, че не можеше да пътуваш, че трябваше да трепериш от *** - парт. секретари, че за да успееш в кариерата, трябваше не да си талантлив, а да си интригант и доносник... А това, че днес се краде и няма ред - това не принос на демокрацията, това е наследството на соца, щото оставихме тия *** да владеят страната
  • #21
    38 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    До 21 - оцелявало се е защото най-мощната Лада е била 75 коня и с 0-100 гонещо 20 сек и макс скорост 140. Сега всеки кош прави 180 и ги поддържа. Отделно едно е на пътя да има 300к коли карани само на празник друго е да има 2 милиона карани всеки ден. Също така въпросната Лада не идва при теб на 300+к км търкаляна и кърпена с каквото дойде
  • #20
    24 rate up comment 26 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Сега всяка година вадят нови и нови модели натъпкани с какви ли не простотии и електроники. Тогава как карахме и как оцелявахме се чудя без толкова много асистенти. Тогава можеше да си я ремонтираш пред блока, а сега дори за една крушка се влиза в сервиз.
  • #19
    19 rate up comment 40 rate down comment
    Диан ( преди 4 години )
    Каква обективност НА СТАТИЯТА ? ВАЗ2101 има и запалка и пепелници на подлакътниците - този господин не е влизал в ЛАДА. С автоматичното заключване при катастрофа си в консервена кутия, сам не можеш да излезеш и да оживееш при пожар в колата, затова сега пожарната ги реже като консервени кутии при катастрофи. А руските коли от соца са по - безопасни в това отношение. Имат си и други предимства при поддръжката, но вече гледаме само на запад.Ура!
  • #18
    41 rate up comment 19 rate down comment
    Соца ( преди 4 години )
    Материализма е присъщ на нисшите същества. Продават нивите и имотите на баби, дядовци, роднини, родители, за да си купят последен модел айфон, да си вземат немски премиум нов внос, нови дрешки и парцалки, маратонки...,за да да покажат на другите, че са по-по-най! Изкараното по времето на лошия соц се разпродава,за да се задоволи най-нисшето в човека.Парите от наследствените придобивки свършват и започват да живеят на кредит и така се превръщат сега в роби на банките. Това е модерното робство
  • #17
    35 rate up comment 37 rate down comment
    Соца ( преди 4 години )
    Живота не опира до материалното само! Има неща, които не можеш да си ги купиш с пари. Достойният и спокоен живот, който беше тогава сега го няма. Тогава имахме държава и институциите работеха за сметка на сега с тази разградена държава. Заради лошия соц бяхме развита държава, фактор на Балканите. В момента държава НЯМА! НЯМА нито една институция, която да работи. Бяхме 9,5 млн., а сега сме под 6 млн,като 1/3 от тях не са с български етнос.Едно време домовете не се заключваха.Нямаше престъпност
  • #16
    23 rate up comment 22 rate down comment
    до:Fury ( преди 4 години )
    Не лъжи! Какво е това кожено яке за 700 лв.? Кожа от норки ли? Така може. Яке от телешки бокс 150-200 лв до към 300 за най-добри и качествени. От агнешка и свинска кожа струваха до 150 лв. По селата гледаха овце и можеше да предаваш кожите в кожарски фабрики и да ти шият якета на много тънка цена или без пари. 10 кожи предаваш и получаваш яке без пари. Какви 200 хил.км на Лада. Тогава много малко се караше. 10-15 хил. макс на год. и др.цени не бяха такива! Кажи обаче сега по-добре ли живееш?
  • #15
    35 rate up comment 32 rate down comment
    Соца ( преди 4 години )
    На ресторант мешана скара с 3 бири шопска салата с 2 ракии струваше около 5 лв. За 10 лв. Имаше много столове в които се храниш евтино. За 50 ст. ядеш първо, второ, трето и безалкохолно. По време на соца не беше този див материализъм. Сега хората са луднали да си вземат нов телефон, кола и други непотребни вещи. По времето на соца образованието и медицината бяха БЕЗПЛАТНИ!!! Сега плащаш, като поп и пак не получаваш онова качествено образование и мед.обслужване. Тези неща, защо не ги включихте?
  • #14
    37 rate up comment 18 rate down comment
    Fury ( преди 4 години )
    В магазина 8000 лв. след години чакане, ама навън двойно. Лада 2103 на 200 х.км вървеше между 12 и 15 бона. Телевизора "В. Търново 85" беше с цена 500 лв. ама ми го изкараха от завода през задния вход за 800. Хладилника "Мраз", също. Видеото "Акаи" в магазина беше 3000 лв., но се биехме за 3-те екземпляра в магазина!!! Двукасетъчни касетофони (български) "Респром"- 700 лв. Кожено яке от изкуствена кожа - 700 лв. Всички тези цени при средна заплата в "зрелия" социализъм около 200 лв.