IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #83
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Бай ( преди 3 години )
    Колите на соца бяха много яки.За времето бяха що годе."Западен"автомобил беше поне на двойна цена от една Лада.И то употребяван.Незнам за какви 34 хил лв говориме, че би струвал един москвич днес.И 20 да е, като не можеш да си го позволиш....И технологията се разви много."Екстри",които 70 те не бяха дори достъпни, сега са стандартно оборудване
  • #82
    1 rate up comment 3 rate down comment
    ( преди 3 години )
  • #81
    31 rate up comment 7 rate down comment
    #84 ( преди 3 години )
    Не ги "дават". Първо се учиш да вършиш нещо, което се търси на трудовия пазар, и след това си я изкарваш заплатата. Даване на готово без значание от способностите беше преди. И затова соцът абсолютно навсякъде фалира
  • #80
    11 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    къде ги дават тия заплати да идем и ние там да работим
  • #79
    26 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Въпросът ако сравняваме преди и сега е че сега има втора ръка в изобилие - от там и цената е станала смешно достъпна. В соца имаше извращения като цената на втора ръка автомобил надхвърля 2-3 пъти цената на нов - тъй като нямаше налични... та така.
  • #78
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Българина ( преди 3 години )
    Автомобилите(особено втора ръка) са безумно евтини.Не си пожелал - не си купил.Виж, поддръжката е вече по-сериозно перо - едни 1-2К на година за по-скромен модел, няма къде да избягаш от тях...
  • #77
    24 rate up comment 1 rate down comment
    Прогреса ( преди 3 години )
    Първия ми телефон беше Нокия 4050 а втория Нокия 540 които беше на половината на първия а третия ми телефон Нокия 3310 за 220 лв. на Промоция иначе беше по 400 лв.И ако Днес го сравняваме с телефоните които са сега ще се окаже доста скъп без екстри!
  • #76
    14 rate up comment 3 rate down comment
    Жоро ( преди 3 години )
    Що не сравните каляските с колите от соца сигурно каляските са били по добри!?
  • #75
    21 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    не знам за днешните таралясници, но в жигула, москвич или трабант всеки удар над 50кмч е почти сигурна смърт... а пък и толкоз здрави и кочествени не ги помня.. изкуствена кожа седалки и отлепващи се елементи на купето вътре, напукващи се табла...
  • #74
    8 rate up comment 28 rate down comment
    Панов ( преди 3 години )
    За сметка на това днешните таралясници са с миксери, вместо двигатели, и си нямат пепелник и запалка. За сметка на това ел.стъклата се прецакват в най-най-добрия случай до 4-тата година. А ако си пич, може дори и централно да ти сложат, с дистанционно, със съмнителна сигурност. Кола днес, на 5-6 години, прилича на развалина отвътре. А пък за френските социалисти, същите години се сещам за едни зеленокръвни създания, дето биеха всичко серийно у земята, пък и не бяха ужасно скъпи.