IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #94
    24 rate up comment 9 rate down comment
    Хайл ( преди 3 години )
    Голяма простотия е статията...колите от тези времена нямаха нито една съвременна "екстра" бмв 84 г да не би да имаше климатик или ел стъкла,мерцедес кога почна базово да обурудва колите с климатик и ел стъкла-95/96 г.един мерцедес 123 от 84 г струваше 30 000 марки които се равняват на 100 000 евро сегашни и с ръчки за стъклата,евентуално люк на покрива....автора не пиши глупости
  • #93
    22 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    През 1968 година вдигнаха цените на колите, но намалиха цените на доста хранителни продукти. Цените на колите които съм запомнил бяха: "Москвич" - от 3900 на 4500 лв,; "Волга - ГАЗ 21" - от 4500 на 6500 лв ; "Волга - комби" беше с нова цена 7200 лв.; "Булгаррено" - от 5800 скочи на над 6000 лв.; "Трабант" - с нова цена 2950 лв.; "Шкода" (от рода на 1000МВ) беше с нова цена 4200 лв.
  • #92
    27 rate up comment 17 rate down comment
    Тихомир ( преди 3 години )
    Хмдаааа и колите им не бяха като коли, и апартаментите им не бяха като апартаменти и всиииичко беше гадно, .... само дето бабите и дядовците ни доживяха до 80, че и до 90 години, а ние мрем като мухи още на по 55-65. Това сигурно и то е от гадните комунистически автомобили, от едно време. Боли ме фара че мога да си купя кола веднага, стига да имам парите де, след като ще я карам средно с 20 години по-малко.
  • #91
    18 rate up comment 1 rate down comment
    ПорЦелан ( преди 3 години )
    1982 си купих Лада 21021 - комби 1200, за 6500 лв. Баба ми беше получила някакво обезщетение и ми беше направила вноска като започнах гимназия, а там ходехме на практика - шофьор кат.C. Та след четири години излезе възможност за комби, което никой не искаше. Тогава работех в Кремиковци за около 250лв, които след година станаха 350, а после 500, със вредни нощни и пр. За около година и половина изчистих целият заем - 5000лв. Сега имам жена и две деца и не е проблем да извадя пари за нова.
  • #90
    16 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    който пише това или не е запознат или нарочво изкривява нещата 1980 закупих москвич 412 нса изплащане внесох 2500 и до 5700 го изплащах още пет години без никаква лихва
  • #89
    16 rate up comment 6 rate down comment
    Опаа ( преди 3 години )
    И как със заплата 650л ще си купиш нова кола.Смешници.
  • #88
    23 rate up comment 11 rate down comment
    Gogo ( преди 3 години )
    Имахме Москвич-ужасен ужас.На 160к двигателя се износи,сложихме друг но купето изгни не можеше да се вдигне с крик.Като го закарахме на отпадъци направихме банкет.Купихме Кадет на 11г на километри много.Няма място за сравнене между руската и западната технология.
  • #87
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 4 години )
    Жигули - 6100! Къде забрави 100 лв!?
  • #86
    19 rate up comment 19 rate down comment
    Шибалници ( преди 4 години )
    Защо лъжете за цените,Трабанката беше 3200 лв.Мошеници!Москвича.5000л,Жигули 6000,лада 8000лв!
  • #85
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Цецо ( преди 4 години )
    В предният пост съм допуснал грешка - "Жигили - 5100 лв. " - имах в предвид 6100 лв