IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:


 
 
Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.


соц автомобили


В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.


Лада 2107

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.


 

0 от 500
  • #79
    14 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    не знам за днешните таралясници, но в жигула, москвич или трабант всеки удар над 50кмч е почти сигурна смърт... а пък и толкоз здрави и кочествени не ги помня.. изкуствена кожа седалки и отлепващи се елементи на купето вътре, напукващи се табла...
  • #78
    6 rate up comment 21 rate down comment
    Панов ( преди 2 месеца )
    За сметка на това днешните таралясници са с миксери, вместо двигатели, и си нямат пепелник и запалка. За сметка на това ел.стъклата се прецакват в най-най-добрия случай до 4-тата година. А ако си пич, може дори и централно да ти сложат, с дистанционно, със съмнителна сигурност. Кола днес, на 5-6 години, прилича на развалина отвътре. А пък за френските социалисти, същите години се сещам за едни зеленокръвни създания, дето биеха всичко серийно у земята, пък и не бяха ужасно скъпи.
  • #77
    21 rate up comment 1 rate down comment
    artika ( преди 2 месеца )
    Нещо бърка автора. Цените бяха по-ниски от посочените.ВАЗ 2101 цена 6100, 2103 7600 и т.н. А чакането си беше не 10, а 14 до 15 години
  • #76
    16 rate up comment 16 rate down comment
    До AZ ( преди 2 месеца )
    Че то и тогава имаше Шкоди. Нещо не се купуваха много обаче. Бяха много по-зле от Лада. Затова и тя беше с високата цена и чакането, Баровците тогава си купуваха Волга. А работещите в чужбина (Африка) срещу долари си внасяха и западни коли. Сега за статията: "Базовото" оборудване на "скапаната" лада беше кожен салон. През 2002 си купих Опел Кадет произведен през 1987г. И изненада - с ръчни повдигачи на прозорците. Екстра му беше "автоматичния смукач". Сравнявайте сравними неща.
  • #75
    6 rate up comment 5 rate down comment
    #73 ( преди 2 месеца )
    не е статистиката виновна, ако си поизостанал. "Средна заплата" означава, че има хора над нея, и има хора под нея :D
  • #74
    2 rate up comment 3 rate down comment
    ( преди 2 месеца )
  • #73
    17 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Само мн9го стъкмистика и пропаганда! Ако ср.заплата в България е над 1300 лв, то сигурно откраднатите 4милиатда от КТБ, се броят за заплата!
  • #72
    11 rate up comment 15 rate down comment
    Иванов ( преди 3 месеца )
    Аз помня Москвич на витрина 1100 лв.и Шкода Октавия 1320 лв. 1963 год.Свободно ги продаваха,но нямаше купувачи.
  • #71
    20 rate up comment 11 rate down comment
    AZ ( преди 3 месеца )
    И как точно решихте, че аналога на Лада 2107 е Шкода Октавия? Аналогът на Ладата е по-скоро Скала (от Шкода). Руските имитации на автомобили нищо не струваха (като качество), но просто друго нямаше. Като искаш автомобил купуваш от това, което се предлага.
  • #70
    17 rate up comment 1 rate down comment
    Ники ( преди 3 месеца )
    Пак лъжи. Москвич,закупен на 25.02.1987 г. от мототехника Пловдив на цена 5600 лв