fallback

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:

    Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.

 

fallback
  • #34
    анонимен ( преди 4 години )
    44 хиляди лева за джипката! ха-ха :) Беше толкова "хубава", че шефът на баща ми предпочиташе да се вози в Баркас. Това е източно германски мини ван с двутактов двигател на Вартбург. Както знаем, Вартбургът беше най-дългата кола. 4 метра купе и 20 метра пушек. Като се затваряха вратите кънтеше като празен варел!
  • #33
    анонимен ( преди 4 години )
    20 хиляди лева реална цена за ЗАЗ! Леле мале! Веднъж един познат щеше да ми дава ЗАЗ-а си да свърша една работа. Започна да ми обяснява как на всеки 10 минути трябва да поливам с една бутилка бензиновата помпа и разни други неща. Накрая реши, че няма да се справя с всичко и дойде с мен. Няколко пъти правихме профилактика по пътя. Абсолютна трагедия! Истината да руското производство...
  • #32
    анонимен ( преди 4 години )
    И още нещо. Най-добрата покупка през 80-те беше руски лиценз на Фиат от 60-те години. А сега купуваме съвременен модел, който спрямо Ладата е като космически кораб. 100 км/ч дори и с Ладата беше екшън, а сега е все едно гледаш телевизия. Помня първото ми качване в западен автомобил. Не можех да повярвам, че това е направено от хора. На руските им се правее 10 хил. км разработка и на 100 хил обикновено двигателят беше за основен ремонт.
  • #31
    ( преди 4 години )
  • #30
    анонимен ( преди 4 години )
    пуснете статия за волга кгб на dsc off поучително е да се види какво се случва с един двигател когато попадне в диви сибирски условия
  • #29
    v-1 ( преди 4 години )
    до ДианРуските коли викате били по-безопасни при катастрофи :)))) Виждам, че имате интернет, ползвайте го да се ограмотите малко, а не само да четете руски сайтове...Хахахахах, оправи ми деня това изказване
  • #28
    до: #25, 26 ( преди 4 години )
    Никой по нищо не копнее! Ако не беде дете на демокрацията и на липсата на образование щеше да го разбереш. Казваме как е било. Правим сравнение и нищо повече, но тези неща няма как да ги разбереш, когато не си прочел и една книга през живота си, а истината за теб са само интернет и телевизията. Соца имаше доста недостатъци, което е факт, но ако сравним недостатъците със сегашното време си е направо цвете. А най-лошото е, че ни унищожават, като нация, а за де-би-лите най-важно са колите и ГСМ-те.
  • #27
    анонимен ( преди 4 години )
    явно поколението родено през през 50 си стои по домовете и си спомня младинитеи как навремето "Москвич-412" на краш-теста пробиваше стенатаКое му е най-лошото на комунизма?Радио Ереван отговаря моментално:- Това, което идва след него!
  • #26
    анонимен ( преди 4 години )
    през 1977 год. си купих панелен апартамент /две спални ,хол ,кухня ,две тераси ,баня и тоалетна /за 11400 лв. кредит 6000 лв за 25 год.по 23 лв на месец, сега само входната врата струва повече , а лихвата ще те изяде
  • #25
    Пешо ( преди 4 години )
    Този копнеж по соца е на хора с болни мозъци.
fallback
Последни