fallback

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:

    Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.

 

fallback
  • #54
    анонимен ( преди 4 години )
    знам, че баща ми си е купил жигулата (лада 1200) за 6100лв. след дългогодишно чакане... при заплата за техник от 120лв. - това прави грубо 50 заплати... Еми ако приравним сега средно-ниска заплата от 1000лв. по 50 вноски = 50 000лв. Приличен автомобил може да се купи..
  • #53
    анонимен ( преди 4 години )
    1987- купих Москвич 2140 за 6400 от които 1500 депозит и 5000 от младоженски заем, който не върнах напълно защото ми се родиха 2 момчета. Заплатата на млад инженер беше 175 лева, но дори и с нея имах сигурност, че Москвичът няма да ме доведе до дългове. Въпреки, че имам друга кола москвичът ми е в гараж в перфектно състояние. Не знам вече кое е по добре. Май който се е справил преди с живота се справя и сега. Всичко е в главите ни.
  • #52
    НеВали ( преди 4 години )
    или някъде на някого мозъкът му е поизветрял. 1978 не е същото като 1986. Пише си в статията - средата на 80-те години. Тогава социализмът вече повсеместно беше банкрутирал, и по магазините имаше оцет и захар само. Уж твърдяха, че при плановото стопанство няма такова нещо като инфлация, но всъщност си имаше, просто я криеха.Но, дето вика колегата, ей ви го другаря Ким, вървете си при него, там пак може да се слеете с тълпата и на никого да не се позволява да е по-кадърен от вас
  • #51
    Вали ( преди 4 години )
    Някъде , някой лъже ! През 1978 година си купих Лада 1300 - за 6300 лева , Лада 1200 струваше 6100 лева , Москвич дванайсетка 5400 лева - за осмица 4800 лева . За Москвич се чакаше година и половина , а за моята Лада , чаках две години .
  • #50
    анонимен ( преди 4 години )
    въздишащите по соца - има го още! Казва се Северна Корея.. Отивайте, чакат ви. Ще сте щастливи.
  • #49
    анонимен ( преди 4 години )
    на индивид, който пише "данАчна", не знам дали има смисъл да се отговаря :D
  • #48
    До 48 ( преди 4 години )
    Аз пък не познавам в днешно време човек който да взема 1400 лева. Освен продавачките в Лидл, Билла и т.н. Приятелите ми се движат между 2500 и 7000+
  • #47
    калиф ( преди 4 години )
    баце не си махнал даначната ставка на заплатите... и в обществения сектор 1400 средна запалата ???
  • #46
    До 48 ( преди 4 години )
    Ами доста хора вземаха под 200 лева. Например учителите. А това че родителите ти 1988 са вземали по 450 лева заплати означава че са били или миньори, или в мореплаването или комунистически големци. Масовите заплати бяха в диапазона 150-250. Дядо ми беше професионален шофьор и караше камион 6 дни в седмицата по 12 часа / сутрин от 4 следобед до 4 / вземаше 400 лева и това бяха безумно много пари на фона на заплатата на жена му - учителка в основно училище със 165 лева заплата.
  • #45
    43 ( преди 4 години )
    e кой пък не взима, вуйче, касиерките в лидъл са на 1500 в София. Просто осъзнайте, че вие сте под средното, и се примирете
fallback
Последни