fallback

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:

    Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.

 

fallback
  • #44
    анонимен ( преди 4 години )
    На който му липсват достъпните коли от соца да започва да си отделя всеки месец по 150лв в сметка и след 15години ще има 27.000 лв в банката. Достатъчно да си купи нова кола с чистачки, радио и запалка.. Така действаше лизингът тогава...първо изплащаш и ако доживееш късаш найлоните
  • #43
    анонимен ( преди 4 години )
    На които им е мъчно за ладите, им пожелавам цял живот само лада да карат, и да са щастливи :D
  • #42
    До #42 ( преди 4 години )
    Няма ли? Зависи как се гледа колата. Сегашното ми работно магаренце е сеатче ибиза 2010 1,2дизел. Избирано е икономично защото обикаля много. Обслужва се на време с качествени консумативи и скоро ще чукне 350.000 . Количката е пушка нищо не *** и трака и освен веднъж за съединител и алтернатор не е спирала. Най вероятно ще изкара още поне 200.000. Купена е на 60.000км преди 5 години и градско с климатик не надхвърля 5/100. Вече погреба дачия и астра които не издържаха на такова натоварване.
  • #41
    Гост ( преди 4 години )
    Да,да пак глупости се пишат отвсякъде. Я дайте да видим кой взема 1348лв заплата ? Ама българина пак друго вижда. Ей , аман от простотии.
  • #40
    анонимен ( преди 4 години )
    До 34 ладата първият ремонт беше на 360000 км а сега няма кола която да издържи толкова освен Хонда
  • #39
    анонимен ( преди 4 години )
    Лада 5 тица беше 7500 лв от магазина чисто нова
  • #38
    До 40 ( преди 4 години )
    Не ако искаш :) ако умееш и се стараеш :)
  • #37
    анонимен ( преди 4 години )
    себкир17, къде ги видя даром тези апартаменти? Майка ми взе заплата над 200 лева едва в края на 80-те. За апартаменти се чакаше като за кола. И получаваш едни криви панелки, през затворен прозорец навява сняг. Токът не беше без пари, защото се търсеха всякакви други начини на отопление. В момента харчиш за неща, които тогава ги нямаше. В магазините беше празно. Средната заплата е над 1000 лева. тогава беше 200. Над 5 пъти разлика. А сега ако искаш, може и 10 000 да вземаш.
  • #36
    ( преди 4 години )
  • #35
    анонимен ( преди 4 години )
    Собствениците на Москвичи бяха обект на постоянни подигравки. Твърдеше се, че на последната страница на упътването за експлоатация било отпечатано разписанието на влаковете. И че който си купи Москвич го погребват прав. Един познат си носеше синя престилка, резервни части и всякакви инструменти в багажника.
fallback
Последни