fallback

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:

    Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.

 

fallback
  • #14
    Fury ( преди 4 години )
    В магазина 8000 лв. след години чакане, ама навън двойно. Лада 2103 на 200 х.км вървеше между 12 и 15 бона. Телевизора "В. Търново 85" беше с цена 500 лв. ама ми го изкараха от завода през задния вход за 800. Хладилника "Мраз", също. Видеото "Акаи" в магазина беше 3000 лв., но се биехме за 3-те екземпляра в магазина!!! Двукасетъчни касетофони (български) "Респром"- 700 лв. Кожено яке от изкуствена кожа - 700 лв. Всички тези цени при средна заплата в "зрелия" социализъм около 200 лв.
  • #13
    Соца ( преди 4 години )
    Кредити се отпущаха на всеки за жилище и нямаше никакъв проблем. Не случайно почти всеки имаше свое собствено. Сега масово хората живеят под наем. Извадете наема от тази средна заплата да видим какво се получава! Парното по време на соца за 3-стаен апартамент беше 14 лв., тока 10-тина лв., а водата беше стотинки на месец до 1-2 лв, ако поливаш градина. Основните хранителни стоки бяха десетки пъти по-евтини, а сега са не само скъпи, но и са химия и Е-та.
  • #12
    Соца ( преди 4 години )
    Доста манипулативна статия! За база се взема цената на златото, а то не е показател. Взема се цената на живота тогава и сега. Отделно средната заплата, каквато е дадена сега е доста много завишена. Нереално висока и постигната са алабализмите на НСИ. В сердно голям български град, ако си на заплата 800-1000 лв си направо щастливец. Масовите заплати са 700-800 лв. По време на соца почти всеки имаше собствено жилище, имаше безлихвени кредити за ново жилище и за млади семейства. БЕЗЛИХВЕНИ!!!
  • #11
    Перник ( преди 4 години )
    Един живот! Ражда ти се наследник и правиш 1600лв вноска за кола(при заплата88. 80 на месец) и чакаш 15г да ти дойде редът! Идиотска система за отглеждане на ***!
  • #10
    Живял през соца ( преди 4 години )
    Разликата е ,че тогава първо си изплащаш автомобила 10тина години и чак тогава го подкарваш... тогавашните коли не се променяха кой знае колко за 10 години. Сега я взимаш и после мислиш как ще я плащаш. А фейслифтове излизат през 2,3 години. За сегашната ми кола вноската ми е 320 долара, което означава че 2 дена в месеца работя за нея.
  • #9
    до Пешо ( преди 4 години )
    ей такава, обикновена.
  • #8
    до 6 ( преди 4 години )
    Доста странно изказване :D Как при социализма всеки средностатистически е можел да си купи кола, като е имало общо 300 000 коли за 9 милиона жители? Баща ми чака две години, за да вземе полско фиатче, и го изплащаше още, когато дойде 10 ноември. Друг е въпросът, че при соца нямаше какво да си купиш в магазините, немаше айфони, плазми, ваканции в египет, и пара по-лесно се спестяваше. Но какво от това?
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Браво за статията
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    Да разбирам ли че след като всеки средностатистически работещ човек при соца можеше да си купи Москвич и лада сега след забогатяването при демокрацията всеки такъв може да си купи нов кашкай или шкода октавия.
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    тъжна статия ако поколението на 50 си бяха купили апартамент или със спестяванията да си построят къща на село или вила сега щяха да имат недвижим имот който да има някаква пазарна стойност а не купчина ламарина на четири колела за която да плащат данъци застраховка винетка и да не могат да го карат защото няма пари за бензин
fallback
Последни