fallback

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:

    Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.

 

fallback
  • #64
    Българин ( преди 4 години )
    Интересно, по нашите улици днес не можеш да видиш дори една руска кола !!! Защо ли е така ? И защо най-заклетите русофили карат само западни джипове, а не руски лимузини? И защо не си пращат дечицата да учат във великата Рус , а все по САЩ, Англия, Германия... ? Защо ли ?
  • #63
    dorm ( преди 4 години )
    А това че сега от тези 1400 измислени лева средна заплата половината я даваш за сметки брои ли се? А с това че ладата от 70-те нямала ел. стъкла направо утрепахте рибата. Сигурно ще кажете че и навигация на андроид не е имала едва ли не. А шкодата, която днес купуваш за 35-40к трябва да добавите към цената и лихаите, които плащаш 5 години и обслужването, което е 4 пъти по скъпо от нормалните цени и едни 10К за застрахвки.... А за чакането.... Хм аз 30 години вече чакам за нова кола, ама нема
  • #62
    #63 ( преди 4 години )
    чак пък да мислиш :D
  • #61
    Перник ( преди 4 години )
    15 години чакане, накрая две заплати рушвет за цвят!!!
  • #60
    анонимен ( преди 4 години )
    Безсмислено е да се прави паралел с живота при соца и сега, да се сравняват заплатите тогава и сага. Мога да кажа че цената на ЛАДА мисля на Корема беше някъде около 3000 долара. Дали 3000 долара тогава се равняват на 16000 евро? Така че мисля написаното в статията са пълни глупости.
  • #59
    Всичко ново и младо ( преди 4 години )
    Едно време беше хубаво, за тези които тогава са били млади - "Panta rhei"- всичко тече, всичко се променя , спора е излишен, радвайте се на мига днес
  • #58
    глупости ( преди 4 години )
    през 76 жигупи беше-6100лв. ,през 84 москвич 5700лв! лично закупил!
  • #57
    финансов(о) бос ( преди 4 години )
    Този пример с УАЗ-ката е най-ясен,- няма какво да смятате и да приравнявате за 40 години назад- отваряте страницата на производителя и виждате на каква цена ще ви го продаде, тъй като продължава да е в производство.
  • #56
    анонимен ( преди 4 години )
    трагедия си беше с автомобилите по соца... дано никога не се върнат тези времена.
  • #55
    lambo ( преди 4 години )
    Днес минималната 300 евро заплата е просто 70 лева от 1966,когато беше купен лиценза от Fiat за ВАЗ...НЕНУЖНА СТАТИСТИКА, НАР- ХАСКОВО ПРОДАВА ДОСТА ОТ МОДЕЛИТЕ НА ВАЗ В ЛЕВОВЕ И НА ДРУГИ ЦЕНИ!
fallback
Последни