fallback

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:

    Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.

 

fallback
  • #94
    Хайл ( преди 3 години )
    Голяма простотия е статията...колите от тези времена нямаха нито една съвременна "екстра" бмв 84 г да не би да имаше климатик или ел стъкла,мерцедес кога почна базово да обурудва колите с климатик и ел стъкла-95/96 г.един мерцедес 123 от 84 г струваше 30 000 марки които се равняват на 100 000 евро сегашни и с ръчки за стъклата,евентуално люк на покрива....автора не пиши глупости
  • #93
    анонимен ( преди 3 години )
    През 1968 година вдигнаха цените на колите, но намалиха цените на доста хранителни продукти. Цените на колите които съм запомнил бяха: "Москвич" - от 3900 на 4500 лв,; "Волга - ГАЗ 21" - от 4500 на 6500 лв ; "Волга - комби" беше с нова цена 7200 лв.; "Булгаррено" - от 5800 скочи на над 6000 лв.; "Трабант" - с нова цена 2950 лв.; "Шкода" (от рода на 1000МВ) беше с нова цена 4200 лв.
  • #92
    Тихомир ( преди 3 години )
    Хмдаааа и колите им не бяха като коли, и апартаментите им не бяха като апартаменти и всиииичко беше гадно, .... само дето бабите и дядовците ни доживяха до 80, че и до 90 години, а ние мрем като мухи още на по 55-65. Това сигурно и то е от гадните комунистически автомобили, от едно време. Боли ме фара че мога да си купя кола веднага, стига да имам парите де, след като ще я карам средно с 20 години по-малко.
  • #91
    ПорЦелан ( преди 3 години )
    1982 си купих Лада 21021 - комби 1200, за 6500 лв. Баба ми беше получила някакво обезщетение и ми беше направила вноска като започнах гимназия, а там ходехме на практика - шофьор кат.C. Та след четири години излезе възможност за комби, което никой не искаше. Тогава работех в Кремиковци за около 250лв, които след година станаха 350, а после 500, със вредни нощни и пр. За около година и половина изчистих целият заем - 5000лв. Сега имам жена и две деца и не е проблем да извадя пари за нова.
  • #90
    анонимен ( преди 3 години )
    който пише това или не е запознат или нарочво изкривява нещата 1980 закупих москвич 412 нса изплащане внесох 2500 и до 5700 го изплащах още пет години без никаква лихва
  • #89
    Опаа ( преди 3 години )
    И как със заплата 650л ще си купиш нова кола.Смешници.
  • #88
    Gogo ( преди 3 години )
    Имахме Москвич-ужасен ужас.На 160к двигателя се износи,сложихме друг но купето изгни не можеше да се вдигне с крик.Като го закарахме на отпадъци направихме банкет.Купихме Кадет на 11г на километри много.Няма място за сравнене между руската и западната технология.
  • #87
    Гост ( преди 4 години )
    Жигули - 6100! Къде забрави 100 лв!?
  • #86
    Шибалници ( преди 4 години )
    Защо лъжете за цените,Трабанката беше 3200 лв.Мошеници!Москвича.5000л,Жигули 6000,лада 8000лв!
  • #85
    Цецо ( преди 4 години )
    В предният пост съм допуснал грешка - "Жигили - 5100 лв. " - имах в предвид 6100 лв
fallback
Последни