fallback

Колко наистина струваха колите при социализма?

За цената на "Москвич" от едно време днес може да се купи Nissan Qashqai

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

Цените на автомобилите при социализма:

    Как стояха нещата в България?

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

В края на 2019 средната месечна заплата в България е 1348 лева според НСИ (става дума за частния сектор. В обществения е 1422 лева). Ако възприемем аналогията на "Российская газета", днешният еквивалент на ладата - Skoda Octavia - у нас струва 34 600 лева за базовото ниво. Или 25 и половина средни работни заплати. При това без 10 години чакане.

Интериорът на Лада 2107

И още нещо: през 80-те базово ниво на оборудване за Лада 2107 означаваше ръчни прозорци, ръчни огледала, без климатик, без радио, само с пепелник и запалка, да не говорим за системите за сигурност, които още не бяха изобретени. Базовото оборудване за Octavia или друг автомобил от този клас днес включва въздушни възглавници, ESP и ABS, старт-стоп система, климатик, централно заключване, електрически стъкла, запалка и пепелник, радио с USB и още доста неща, които социалистическото автомобилостроене от 80-те не познаваше.

 

fallback
  • #74
    Панов ( преди 4 години )
    За сметка на това днешните таралясници са с миксери, вместо двигатели, и си нямат пепелник и запалка. За сметка на това ел.стъклата се прецакват в най-най-добрия случай до 4-тата година. А ако си пич, може дори и централно да ти сложат, с дистанционно, със съмнителна сигурност. Кола днес, на 5-6 години, прилича на развалина отвътре. А пък за френските социалисти, същите години се сещам за едни зеленокръвни създания, дето биеха всичко серийно у земята, пък и не бяха ужасно скъпи.
  • #73
    artika ( преди 4 години )
    Нещо бърка автора. Цените бяха по-ниски от посочените.ВАЗ 2101 цена 6100, 2103 7600 и т.н. А чакането си беше не 10, а 14 до 15 години
  • #72
    До AZ ( преди 4 години )
    Че то и тогава имаше Шкоди. Нещо не се купуваха много обаче. Бяха много по-зле от Лада. Затова и тя беше с високата цена и чакането, Баровците тогава си купуваха Волга. А работещите в чужбина (Африка) срещу долари си внасяха и западни коли. Сега за статията: "Базовото" оборудване на "скапаната" лада беше кожен салон. През 2002 си купих Опел Кадет произведен през 1987г. И изненада - с ръчни повдигачи на прозорците. Екстра му беше "автоматичния смукач". Сравнявайте сравними неща.
  • #71
    #73 ( преди 4 години )
    не е статистиката виновна, ако си поизостанал. "Средна заплата" означава, че има хора над нея, и има хора под нея :D
  • #70
    ( преди 4 години )
  • #69
    анонимен ( преди 4 години )
    Само мн9го стъкмистика и пропаганда! Ако ср.заплата в България е над 1300 лв, то сигурно откраднатите 4милиатда от КТБ, се броят за заплата!
  • #68
    AZ ( преди 4 години )
    И как точно решихте, че аналога на Лада 2107 е Шкода Октавия? Аналогът на Ладата е по-скоро Скала (от Шкода).Руските имитации на автомобили нищо не струваха (като качество), но просто друго нямаше. Като искаш автомобил купуваш от това, което се предлага.
  • #67
    Ники ( преди 4 години )
    Пак лъжи.Москвич,закупен на 25.02.1987 г. от мототехника Пловдив на цена 5600 лв
  • #66
    #66 ( преди 4 години )
    новата кола не е за всеки - нито при социализма, нито при капитализма. Да си учил повечко
  • #65
    анонимен ( преди 4 години )
    #66 - като не искаш шкода - вземи си лада калина. Те са на 1/3 от цената на шкодата.
fallback
Последни