fallback

Опасна ли е за двигателя системата "старт-стоп"?

Изобретена първоначално в Япония, тя намалява чувствително градския разход

Системата за автоматично изключване и включване на двигателя (старт/стоп) първоначално е разработена от Toyota, за да пести гориво. В първите й версии двигателят можеше да бъде изключен с бутон, след като достигне работната си температура. Когато светофарът превключи на зелено, двигателят можеше да се стартира с леко натискане на газта.       

Системата бе модернизирана след 2000 г. Въпреки че все още бе наличен бутон, тя вече работеше напълно автоматично. Двигателят се изключваше, когато се достигнат обороти на празен ход и съединителят бъде освободен. Активирането се извършваше с натискане на педала на газта или при задействане на предавка.

Автомобилите, оборудвани с автоматична система за старт-стоп, имат по-голям акумулатор и по-мощен стартер. По-мощните акумулатори и стартери са необходими, тъй като се използват много по-често през живота на автомобила.

Основното предимство на системата за автоматичен старт/стоп е спестяването на гориво при по-дълги периоди на стоене, например на светофари, в задръстване или на затворена железопътна бариера. Те се използват най-много в градския трафик.       

         Съществуват обаче и недостатъци и те се дължат главно на ограниченото използване на автомобила. Когато батерията е изтощена или двигателят все още не е загрял, системата старт/стоп остава изключена. Ако не сте поставили предпазния колан или ако климатичната система работи, тъй като желаната температура в автомобила все още не е достигната, функцията също се деактивира. Ако вратата на водача не е затворена правилно или капакът не е заключен, това също означава, че двигателят трябва да се стартира и спира ръчно.

Системата не вреди на самия двигател, тъй като се активира само когато агрегатът достигне работната си температура. Твърде честото включване при студен двигател би го повредило и следователно температурата му е пряко свързана със системата за автоматичен старт/стоп. Въпреки че различни производители интегрират системите в своите превозни средства, те все още не са стандартно оборудване навсякъде.  

Снимки: AutoScout24

fallback
  • #11
    до предния ( преди 4 години )
    А автомобила, автомобила, бате кой е измислил, а?
  • #10
    анонимен ( преди 4 години )
    Ама как така в Япония да е измислено това нещо?!?! Не може да бъде! Ако не вярвате питайте напушеното немско фенче на ТеДеИ-тата да ви обясни как немците са измислили всичко. А иначе не зная на кой му хрумна, че тази система може да вреди на двигателя. Освен на стартер и акумулатор няма на какво друго да вреди. Също така японеца е измислил, когато натиснеш по-силно спирачката тогава мотора да се изключи, а когато по-слабо си я натиснал си работи.Немците ще трябва да го копират и това!
  • #9
    RD ( преди 4 години )
    Аз мисля, че е забавно колата да си прави каквото си прецени сама :)
  • #8
    анонимен ( преди 4 години )
    #7 прочети пак #4. #6 - не е дизел, а бензин. Не са 3-4 сек, но и 1-2 са критични за влизане в трафик... но това може би е над твоите възможности за въприемане.
  • #7
    анонимен ( преди 4 години )
    Икономията в София е около половин литър. В цивилизована страна с култура на каране и хубави дълги цикли на светофарите може би до 1 л да стигне
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    А това че на твоя пълнолетен дизел иска поне 3-4 секунди държане на стартер дори загрял не означава че модерните коли дори дизелите искат толкова.
  • #5
    анонимен ( преди 4 години )
    Като взимах моята Шкода приемчика се биеше в гърдите, как не са ремонтирали нито един стартер или да са сменяли акумолатор откакто е въведена системата. Вярно че беше на има няма 5 години, ама не е като да няма служебни дето за този период за навъртяли 50-70к км чисто градско за този период. Така че системата не е толкова зле колкото я изкарвате. #1 това го имаше само на първите СС на ДСГ само. Като се лекуваше лесно - чукваш принудително 1-ва и колата пали преди да пуснеш спирачката
  • #4
    Механик ( преди 4 години )
    Пестенето на гориво е малко спорно. Но прецакването на двигателя е сигурно. При нас в сервиза (официален вносител) непрекъснато се сменяват изгорели стартери и изтощени акумулатори(гаранционно). А като мине гаранцията ?Да подчертая че акумулатора е специален за тази система и струва....А за стартера.....нямам думи !С едно изречение :Спестеното от гориво го набутваш в ремонт !
  • #3
    Пурко ( преди 4 години )
    Тази система за мен е приложима може би само в големите градове с голям трафик, а колкото до пестене на горивото едва ли ще ти стести повече от 1 л в най-добрия случай. Аз лично я де активирам при всяко потегляне, изтече ли и гаранцията ще я де активирам изцяло.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    отделно "ползата" е недоказана и ако я има е маргинална... уж има някаква ако се кара в задръствания, НО ако задръстванията са тръгни-спри постоянно? не чак толкова както примерно хибридни или електрички. Отделно ако акумулатора се поизтощи от тръгни-спри старт-стопа се изключва... абе изобщо пълна простотия е за мен.
fallback
Последни