fallback

Опасна ли е за двигателя системата "старт-стоп"?

Изобретена първоначално в Япония, тя намалява чувствително градския разход

Системата за автоматично изключване и включване на двигателя (старт/стоп) първоначално е разработена от Toyota, за да пести гориво. В първите й версии двигателят можеше да бъде изключен с бутон, след като достигне работната си температура. Когато светофарът превключи на зелено, двигателят можеше да се стартира с леко натискане на газта.       

Системата бе модернизирана след 2000 г. Въпреки че все още бе наличен бутон, тя вече работеше напълно автоматично. Двигателят се изключваше, когато се достигнат обороти на празен ход и съединителят бъде освободен. Активирането се извършваше с натискане на педала на газта или при задействане на предавка.

Автомобилите, оборудвани с автоматична система за старт-стоп, имат по-голям акумулатор и по-мощен стартер. По-мощните акумулатори и стартери са необходими, тъй като се използват много по-често през живота на автомобила.

Основното предимство на системата за автоматичен старт/стоп е спестяването на гориво при по-дълги периоди на стоене, например на светофари, в задръстване или на затворена железопътна бариера. Те се използват най-много в градския трафик.       

         Съществуват обаче и недостатъци и те се дължат главно на ограниченото използване на автомобила. Когато батерията е изтощена или двигателят все още не е загрял, системата старт/стоп остава изключена. Ако не сте поставили предпазния колан или ако климатичната система работи, тъй като желаната температура в автомобила все още не е достигната, функцията също се деактивира. Ако вратата на водача не е затворена правилно или капакът не е заключен, това също означава, че двигателят трябва да се стартира и спира ръчно.

Системата не вреди на самия двигател, тъй като се активира само когато агрегатът достигне работната си температура. Твърде честото включване при студен двигател би го повредило и следователно температурата му е пряко свързана със системата за автоматичен старт/стоп. Въпреки че различни производители интегрират системите в своите превозни средства, те все още не са стандартно оборудване навсякъде.  

Снимки: AutoScout24

fallback
  • #21
    Хлебар ( преди 4 години )
    ДО 12Ало, вземи прочети малко. Колата не пали със стартер, когато работи СТАРТ/СТОП
  • #20
    Иван ( преди 4 години )
    При някои автомобили с турбокомпресор тази система изключва двигателя веднага при спиране след дълго пътуване и интензивно натоварване. Например, на първия светофар при влизане в града, на магистралата. А това разказва играта на турбото...
  • #19
    ? ( преди 4 години )
    А що работата на празен ход вреди н двигателя?
  • #18
    Шопа ( преди 4 години )
    От 6 години карам с тази система,акумулатора струва 3 пъти повече от нормалният, 320 лева.Най много се износва веригата на двигателя, за това не я ползвам. Със старт/стоп 200000 , без старт/стоп 300000 и повече. Освен ,че пести горивото,пести и вредни емисии и пази филтъра за твърди частици, но на кой му пука за екологията
  • #17
    milen ( преди 4 години )
    Пълни глупости говорите. Не знам как е на другите коли, но на моята японска ако не искам да гасне просто не натискам повторно по-силно спирачката. Абсолютно контролирам кога искам да изгасне и кога не. Освен това за една година каране по данни от компютъра имам спестени над 80 часа работа на двигателя и 600 км каране. Сами си сметнете 80 моточаса колко биха изхабили двигателя, маслото и т. н. Самото палене и тръгване със сигурност е в пъти по-бързо от натискане на съединителя и превключване....
  • #16
    Stoyan ( преди 4 години )
    Невярна информация.Система е задължителна по EU регламент. Няма нова кола без нея.
  • #15
    анонимен ( преди 4 години )
    Астрата я има тая функция и трябва или да я изключиш или при кратки спирания да задържаш съединителя за да не изключи. Което ме дразни е че много пъти като паркирам и системата изключва двигателя и като отворя вратата го запалва, защото не се усещам че не съм завъртял ключа.
  • #14
    21-век ( преди 4 години )
    Изобщо работата на празен ход вреди на двигателя и затова при моторите от ново поколение изобщо няма такова нещо като "празен ход". Нито старт-стоп система ;) И са безумно приятни за каране в града. Единият ти крак и едната ръка са във вечна почивка, винаги си на правилната скорост в правилните обороти и винаги се изстрелваш. А когато вали дъжд и са задръствания, вътре чуваш само почукването на капките по стъклото... Интелигентна работа, Романтика...
  • #13
    анонимен ( преди 4 години )
    Колата ми има такава тъпотия.Като се скапе нещо гаранцията ще ми покрие ли?
  • #12
    сепуко харакири ( преди 4 години )
    Първата ми работа, когато седна в кола със старт стоп е да я изключа.Не знаех, че е японско творение, сега знам че така, защото е супертъпо.Една нормална кола статира на ден 3-4пъти, а с тая тъпотия 10 пъти повече.Освен това стартера е постоянно зацепен с мотора,акумулатора заминава бързо, стартера и той.И като дойде сметката-честита простотия.И като удариш чертата...*** то е така, харакири, сепуко,камикадзе,старт стоп,болтове с празни глави...нормално
fallback
Последни