fallback

От какво се появяват вибрациите във волана?

Пренебрегването на този проблем повишава риска от скъпи повреди

Всеки шофьор в даден момент е усещал вибрации във волана. Понякога след удар в неравност или дупка, друг път след дълъг период без да обърне внимание на гумите си. Следва един преглед на често срещаните причини и възможните последици, ако на вибрациите на волана не се обърне внимание. Първият извод за вибрациите на волана е широко разпространен – има проблем с волана. Всъщност проблемите често са на други места, като например в гумите или шасито.

Небалансирани колела

Една от най-честите причини за „треперещ” волан са небалансираните колела. Типично за такъв дисбаланс е, че интензивността на вибрациите на волана варира в зависимост от скоростта на движение. Треморът обикновено се увеличава с по-висока скорост, но може да се наблюдава и ефектът вибрациите да намаляват отново след превишаване на определена скорост.

Независимо дали има леки или силни вибрации, рискът от небалансирани колела не трябва да се подценява, тъй като много компоненти в автомобила също страдат. Стабилността, особено в завоите, вече не е същата – автомобилът може да стане нестабилен.

Този проблем може да бъде решен само в сервиз с подходящо оборудване. Там колелата се свалят, проверяват се за дисбаланс и се балансират отново чрез прикрепване на противотежести.

Гуми с неравномерен профил

Профилът на гумите също може да е отговорен за вибрациите във волана. Неравномерно износените гуми се забелязват в „неспокойния“ или треперещ волан и могат също да показват неправилно настроено шаси.

Същото правило важи и тук: не губете време и отидете в сервиза – за да не допуснете един малък проблем да стане голям (и скъп).

Проблеми с шасито или кормилното управление

Ако като причина могат да бъдат изключени небалансираните колела или износените от едната страна гуми, проблемите могат да бъдат потърсени в шасито. Причината тук може да се крие в дефектните амортисьори, но също така и в кормилната уредба и нейните компоненти. Друга възможност е лагерът, който свързва амортисьора към тялото, да е дефектен и трябва да бъде сменен.

Лошо затегнати гайки/болтове на колелата

Друга причина за вибрациите на волана е толкова очевидна, колкото и проста – гайките/болтовете на колелата, които не са били затегнати правилно при смяната на гуми. Тази причина дори може да бъде проверена и изключена с помощта на динамометричен ключ. Важно за всяка смяна на гумите – главината на колелото и задната част на джантата трябва да се почистват в областта на отвора за центриране, за предпочитане с четка за тел, за да бъдат премахнати всички замърсявания.

Други възможни причини

Ако причините, споменати по-горе, могат да бъдат изключени, има редица други обстоятелства, които могат да доведат до вибрации във волана, въпреки че те са по-малко вероятни като причина.

При автомобили с хидравличен сервоусилвател вибрациите могат да бъдат свързани с недостатъчно ниво на серво масло и липсата на вентилация (чрез клапан за освобождаване на налягането, който се отваря при завъртане на волана).

По същия начин причината може да бъде и трудно движещ се или счупен накрайник на щангата (свързва щангите с кормилното колело). Ако вибрациите на волана се появяват само при спиране, по-вероятно е спирачните дискове да са изкривени.

Намирането на действителната причина за вибриращия волан може да бъде досадно. За дълголетието на превозното средство и безопасността при шофиране обаче е изключително важно проблемът да бъде открит и разрешен. В много случаи няма да можете да избегнете отбиване в сервиз – колкото по-рано, толкова по-евтино ще бъде да отстраните дефекта.

Снимки: Autorevue

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    Къде да ходим да си ги оправим? В сервизите механиците са едно 90% некадърници. Нямат елементарни технически умения и все едно са хванати от улицата. Ще ти кажат това и това е за смяна, ще ти го сменят, ще ти вземат една камара пари и проблемът може да си остане. И понеже окачването не влиза в гаранцията ще ти сменят половината предница и ще ти вземат една торба с пари. В официалните сервизи така правят. А ако отидеш в някой гараж може изобщо нищо да не направят, защото нямат техника.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    с други думи - причините могат да са много и разнообразни - ходЕте и си ги оправЕте...
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    При 110 км/ч ако имате небалансирана гума, крива джанта, дефектна гума, балон в гумата се усещат най-силно вибрацийте във волана. Не зная защо е така, но точно при тази скорост вибрацийте са най-силни. Тествано е при много различни модели коли и гуми. Пробвайте и ще се уверите!
fallback
Последни