IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как 5G данните ще подобрят технологиите в автомобила?

Новата система ще позволи огромен напредък в системите за помощ на водача

Как 5G данните ще подобрят технологиите в автомобила?

Какво е 5G? 5G е супер бърз комуникационен протокол, който ще даде сериозни предимства за много технологии, свързани с автомобилите и по-специално критичните за безопасността системи за помощ на водача.

Една от най-силните страни на 5G е ниската латентност, което означава по-малко закъснение между дадена и получена команда. Това може да означава времето между виждането на препятствието и натискането на педала на спирачката. Когато говорим за данни, 20-те милисекунди за 4G намаляват до между една и пет милисекунди за 5G. На практика без забавяне. Закъснението в човешкото време за реакция е около 200 милисекунди, така че шансът да бъде избегнат сблъсъкът с 5G е по-голям.

5g car technology

От години инженерите изследват и разработват комуникацията V2X (превозно средство към всичко друго, например превозни средства или инфраструктура). Тя позволява на превозните средства да комуникират с движещи се, неподвижни и временни предмети, предупреждавайки водача за нещо зад ъгъла, преди още да го види. Това може да са ремонти, пешеходци, насрещно аварийно превозно средство или повредена кола.

Ранните изследвания разчитаха на стандартно безжично предаване на данни, използвайки същата технология като домашната wi-fi мрежа. Проблемът е, че надеждността му е същата като на домашната wi-fi мрежа.

Тук се намесва 5G, която е проектирана да работи надеждно с машини от всякакъв тип, освен с мобилни телефони. Технологията може да издържи повече в натоварена градска среда и ще може да се справя с обекти, движещи се с висока скорост. Очаква се да бъде основен фактор, позволяващ на автономните превозни средства да взаимодействат помежду си и с други неща.

5g car technology

През миналата година завърши проектът 5GCAR, ръководен от телекомуникационния гигант Ericsson. Той показа как 5G може да помогне за синхронизирането на скоростта на превозни средства, навлизащи в магистрали – нещо, с което шофьорите често не се справят добре.
Интелигентните и автономни 5G-базирани функции ще отнемат време, така че за идентифициране на превозни средства, които не са оборудвани с 5G, ще се използват камери. Тези камери ще предават подробности за скоростта, позицията и траекторията си на автомобилите с 5G чрез система за планиране на маневри.

Другите функции включват възможност за далечно виждане, при която автомобилът ще получава данни от насочените напред камери на предните автомобили, като дава на водача си безпрепятствено изображение на пътя пред него в реално време.

Пътните сензори също могат да засичат хора, излизащи от сляпо място, например зад кола, която чака да завие надясно на светофара. Системата може да направи разлика между потенциален сблъсък с човек и некритична ситуация, в която човек се е насочил, но още не е достигнал опасната зона.

Всичко това ще включва огромен обем на трансфер на данни, в което 5G отново блести, защото е 100 пъти по-бърза от 4G. Пътят пред системата е дълъг, но развоят на 5G започна миналата година вероятно ще навлезе в крак с развиващите се технологии на превозните средства.

Снимки: Autocar, Synverse

0 от 500
  • #2
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    1 много си прав, но милениумите (не само те, но предимно те) не могат да разберат тези неща. По изброените от теб причини съм против автономини автомобили.
  • #1
    9 rate up comment 2 rate down comment
    .. ( преди 4 години )
    Ако разчиташ на техологиите да ти спасят дупето значи си глу-пак.Ниската латентност на протокола не гарантира на 100% макар и малки загуби по "трасето". Колкото и съвършенна да е една технология, винаги има верочтност тя да "бъгяса". Вие бихте ли поверили живота на семейството си на една машина? Аз не.Колкото повече технологии, толкова по-калпави и самоуверени "водачи". Спокойно мога да кажа, че един голям процент от "младите" не трябва да се качват дори на колело.