Под капака на повечето автомобили често откриваме стандартни редови четирицилиндрови двигатели. Автомобилният свят обаче предлага и други форми и конструкции, особено в по-високите или екзотичните класове. Ето какви могат да бъдат те.
Редови двигател: класиката
При редовия двигател горивните камери са подредени в линия една до друга. Тази форма е най-разпространената при леките автомобили. Тя е компактна и поради сравнително простото снабдяване с въздух и гориво се произвежда лесно.
Компонентите за принудително пълнене могат да бъдат интегрирани сравнително лесно. Много производители, сред които BMW и Volov, вече имат модулни моторни фамилии, при които идентични моторни блокове се допълват с различни допълнителни агрегати.
Редовите двигатели са с 2 (Fiat), 3, 4, 5 или 6 цилиндъра.
V-образен двигател: компактният
При V-образните двигатели всички цилиндри са свързани с коляновия вал, но половината от тях (всеки втори) е под ъгъл, с което напречният разрез е във формата на латинската буква V. Тази форма се използва за по-големи двигатели с 6, 8 или 12 цилиндъра, тъй като по този начин по-големият брой цилиндри могат да бъдат монтирани в по-икономично пространство.
Двата реда цилиндри по правило образуват ъгъл от 60 градуса (6- и 12-цилиндровите) или 90 градуса (8-цилиндровите). Една от по-необичайните форми е VR-двигателят, който комбинира късата конструкция на V-образния двигател с малката широчина на редовия двигател. Цилиндрите са поставени под ъгъл от 10 градуса един спрямо друг, с което буталата са леко изместени, но са поместени под обща цилиндрова глава. VR-двигателят бе разработен от Lancia и през 90-те години се използваше от концерна Volkswagen.
Боксер: царят на спокойствието
При боксерните двигатели двата реда цилиндри лежат един срещу друг, а буталата се движат срещуположно. Тъй като по този начин силите и инерционните моменти се неутрализират, боксерните двигатели притежават много спокоен ход на работа. Плоската конструкция позволява постигане на нисък център на тежестта.
Недостатък на боксерните двигатели са високите производствени разходи поради сложната конструкция. Поради голяма си широчина те трудно се поместват под предния капак, където гумите трябва да могат да завиват.
Съществуват две конфигурации на боксерния двигател:
- две срещуположни бутала са захванати за една и съща шийка на коляновия вал. Тази конфигурация е известна и като V-образен двигател с ъгъл между блоковете от 180 градуса;
- две срещуположни бутала са захванати за отделни шийки на коляновия вал – буталата достигат горна мъртва точка през половин оборот на коляновия вал.
Боксерни мотори в момента използват Subaru и Porsche.
W-образен мотор: изисканият
Двигател във W-образна форма на практика има три реда цилиндри, т.е. V-образен двигател с още един вертикален ред. Тук също на един колянов вал могат да бъдат закачени повече цилиндри. Поради сложната конструкция и проблемното отвеждане на газовете тази форма почти не се използва.
Този тип двигател съществува Volkswagen, където се вгражда в различни модели на Bentley на концерна. Тук на практика говорим за двигател с четири реда цилиндри, задвижвани от общ колянов вал. Той се състои от два VR-двигателя под ъгъл от 90 градуса (V-VR-двигател). Тази форма е използвана с 8 (VW Passat B5), 12 (VW Phaeton, Audi A8, различни модели на Bentley) и 16 цилиндъра (Bugatti).
Ванкелов двигател: ексцентричният
Една от най-екзотичните двигателни форми е тази на ванкеловия двигател. Тук няма бутала и цилиндри. Конструкцията е следната: един триъгълен водач се движи ексцентрично в епитрохоидна вътрешна повърхност. При своето движение се образуват различни по големина отвори (горивни камери), в които се извършват четирите такта на двигателя.
Ванкеловите двигатели се отличават със спокоен ход на работа, но и с висок разход – както на масло, така и на гориво. Последният модел с ванкелов двигател бе Mazda RX-8. Публикувани наскоро студии дават надежда, че тази форма може да бъде възродена.
Снимки и видео: Autorevue