IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Минаване на червено може да донесе до 20 години затвор

Глобите за алкохол и наркотици зад волана скачат пет пъти, правната комисия ги одобри

Промени в Наказателния кодекс, одобрени вече от парламентарната правна комисия, могат да изменят значително отговорността на шофьорите за нарушения като превишена скорост в града, преминаване на червен светофар или неспазване на пешеходна пътека. Ако тези нарушения доведат до злополука, виновният може да получи до 20 години затвор. 
   

     
полицай, камера, проверка, Димитър Кьосемарлиев
  
          
Това се предвижда от единия вариант за изменение на член 342 от Наказателния кодекс, при който се въвежда еднакво наказание за причинилия злополуката, независимо дали е употребил алкохол, наркотици, избягал е от местопроизшествието, минал е на червен светофар, превишил е скоростта в града с над 50 км/ч, или не е спрял на пешеходна пътека. 

- Във всички тези случаи, ако се е стигнало до имуществени вреди, наказанието е от 2 до 10 години затвор.

- При средна или тежка телесна повреда лишаването от свобода е от 4 до 12 години.

- При причинена смърт - 12 до 20 години, а в особено тежки случаи - 13 до 20 години или доживотен затвор. 

Добавя се и нова алинея към член 343б, според която, ако участник в произшествие откаже тест за алкохол и наркотици, се наказва с до 1 година затвор и 2500 лева глоба. 

Депутатите от правната комисия одобриха и предложения на Министерство на правосъдието за увеличаване на глобите за употреба на алкохол. При концентрация над 1.5 промила санкцията вече ще е от 1000 до 5000 лева, вместо от 200 до 1000 лева, както е в момента. При повторно нарушение глобата става от 2000 до 10,000 лева. Същите наказания важат и при употреба на наркотици. Ако шофьорът вече е бил наказван за алкохол или наркотици, отказът от тест се наказва с глоба от 2000 до 5000 лева. 

КОМЕНТАР ОТ AUTOMEDIA.BG: Проблемът по пътищата - а и не само - не е в твърде ниските наказания. Проблемът е правилата и наказанията да се прилагат - и да се убеди обществото, че важат за всички, а не само за някои. 

 

0 от 500
  • #27
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 4 месеца )
    Тъжния отговор е да, защото дори на тях имат дават "таргет"-и като на тези по магазините и трябва да ги изпълнят - брой глоби, приходи за бюджета. Затова имам и познати, които напуснаха "системата". И тук идва мястото на личния избор - да се съобразяваш ли или не, да даваш рушвети или не, да гласуваш или не, да отидеш да протестираш или не, да отидеш в уредена държава или не, за малко пари да слушаш велможите или не, да сложиш силиконче или не... Избори, които определят обществото за всички ни.
  • #26
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 4 месеца )
    Полицаите наистина стоят на места, където може да глобяват. Не стоят на опасни кръстовища с цел превенция. Именно това е нещото, което ще спре човек, или годините опит. В Шумен, стоят на няколко места. Всеки ги знае и там минава по правилник. На останалите места няма нужда. Катастрофите, при които умряха млади хора, бяха на места, където не стоят полицаи... Полицаи поставят нощем глоби за неправилно паркиране?! Това ли ти е ролята, докато на съседната улица има гонки с мотори?!
  • #25
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 4 месеца )
    За рушветите - според мен полицаите си ги търсят, но и шофьорите са готови да дават. За моите повече от 25 години с кола, не съм дал един лев подкуп. Спряха ме в голямо нарушение и бях готов да съм година без книжка, но един лев не им дадох. Но тиквениците бяха изтрили снимката, защото се надяваха на рушвет и ме пуснаха без нищо. Мой колега веднага даде рушвет, защото не искал да го глобят. Правиш нарушение и трябва да си готов за последствията. Така уча и детето.
  • #24
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До Тинтири ( преди 4 месеца )
    Няма как да се съглася с теб. Ако оставим всичко в ръцете на шофьорите и тяхната преценка с минимална регулация, ще настане ужас по пътищата. Полицаите стоят там, където има най-много нарушения. И те не ограбват шофьорите. Няма да вземат и един лев рушвет, ако не им се дава. Даването на подкуп също е престъпление, не само вземането.
  • #23
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До Тинтири ( преди 4 месеца )
    Няма как да се съглася с теб. Ако оставим всичко в ръцете на шофьорите и тяхната преценка с минимална регулация, ще настане ужас по пътищата. Полицаите стоят там, където има най-много нарушения. И те не ограбват шофьорите. Няма да вземат и един лев рушвет, ако не им се дава. Даването на подкуп също е престъпление, не само вземането.
  • #22
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    А за натрисането - кинетичната енергия е обща въпросът е кой е с по-голямата кола, а не кой с каква скорост е. И да съгласен съм ,че трябва да се кара умно! Това ти казвам и аз! Не е нужно недоучил ченгесар да ми определя просто защото е невъзможно - това е динамичен процес и водача прави преценка! Ако днес една отсечка е безопасно да я минеш с двойно над ограничението утре същата може да е опасно да я минеш и пълзейки - ти си зад волана, ти решаваш, защото при всички случай ти носиш отговорност
  • #21
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    #20 Виж как ще вземем да говорим на един език - а ти виждал ли си Полицай залегнал с камерата до Училище? Аз такова чудо за четвърт век зад волана не съм видял! Винаги са на места, на които реално е напълно безопасно да превишиш или да изпревариш. А неразумното изпреварване идва от това, че там, където реално може да изпревариш, някой шапкар е нарисувал забрана и седи за 100 кинта и норматив и местните си знаят и изпреварват на много по-рискови места!
  • #20
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 15 ( преди 4 месеца )
    Казваш да се мисли, а ти самият правиш ли го? С 29 км/ч няма да спре, ако дете изскочи внезапно пред колата, но ще има някакъв шанс. А с 50 какъв ще бъде шансът? А със 70? Затова има ограничения. До Тинтири - било доказано, че да се кара бавно било по-опасно. Трябва да се кара умно и да не се задържа движението с прекалено бавно каране. С това съм съгласен. Но е опасно неразумното изпреварване, а не самото бавно каране. Ако аз се натреса в теб със 100, а ти в мен с 50, кой ще има по-голям шанс?
  • #19
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Към казаното от 13 да добавим случващото се напътя не само е лична отговорност и ако нося отговорност дори ако съм с разрешена скорост - срещу това задължение трябва да имам и право да преценя къде мога да НАДВИША изискванията! Освен това ТИ ТРЯБВА И КЪСМЕТ!! В случая с 30 км/ч - 1,5 сек ти е само времето за реакция - ако си факир, това са 12 метра преди да си докоснал спирачката и още минимум 13 метра да спреш! Идете премерете 30 метра! За това е важно пешеходеца, да се пази! Не обратното!
  • #18
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    До 16, никой не казва, че не трябва да има контрол. Въпросът е, че той е последната фаза и въпросът е какъв точно контрол извършваш. При нас реален контрол няма - просто прибиране на едни пари, които отиват за бонуси на шефовете, защото не се влагат в пътна безопасност! 1во условие е умна инфраструктура, която пази! 2ро идва обучение - и ако трябва всички да минат пак на изпит! Чак тогава идва контрола и то съобразен с реалностите!