Когато разпределителните валове на автомобила ви се задвижват от ангренажен ремък, той трябва да бъде сменян на определени интервали, посочени от производителя. Ако интервалът бъде просрочен и се стигне до скъсване на ремъка, по правило двигателят дефектира, а ремонтът става скъп.
Повечето бензинови двигатели с разпределителни валове се задвижват от ангренажни ремъци. Разпределителните валове от своя страна командват всмукателните и изпускателните клапани.
Ангренажният ремък е изработен от гума и е усилен от нишки от фибростъкло. Така той може да издържи натоварванията на високите обороти и мощност. При някои двигатели ремъкът е заменен от верига. Такъв е случаят с по-големите V-образни двигатели.
Разкъсването на ремъка идва в резултат на умора на материала. Друга причина може да бъде монтажна грешка и лошо регулиране на опъването му от обтягащите ролки. Възможно е обаче ремъкът да се скъса и заради омасляване или замърсяване. При продължителен контакт с отделни задвижвани елементи се стига до износване, което също може да доведе до скъсване.
Когато в сервиза бъде установено, че ремъкът има цепнатини по зъбците, липсващи зъбци, едностранно износване, накъсване по гърба му или цепнатини отстрани, ремъкът трябва да ъде заменен незабавно.
Ангренажният ремък може да доведе до повреди в обтягащите ролки, водната помпа или инжекционната помпа при дизеловите двигатели. Може и да предизвика унищожаването на някои лагери. Тези проблеми могат да бъдат избегнати при редовни проверки - не само на самия ремък, но и на всички елементи, задвижвани от него. Така износването и дефектните места ще бъдат установени бързо.
Когато ангренажният ремък се скъса, разпределителният вал или валове спират да се движат. В повечето случаи поне един от клапаните остава отворен. Коляновият вал продължава да се върти и това води до удар на буталото с клапаните. Клапаните могат да се огънат и да нанесат поражения и на разпределителните валове. Често цилиндровата глава дефектира, а двигателят е изцяло повреден.
Ангренажният ремък трябва да бъде сменян на около 80 хиляди километра. Времевият интервал е 6 години. За правилната проверка на ремъка се изискват професионални знания и специални инструменти.
Непрофесионалната проверка може да бъде единствено „очна“. Често ремъкът е скрит в пластмасова кутия от лявата страна на двигателя, когато той е монтиран напречно отпред.
Редовната проверка е важна при старите автомобили, тъй като скъсването на ангренажния ремък може да бъде по-скъпо от остатъчната цена на целия автомобил. При покупката на кола втора ръка е добре ремъкът да бъде сменен профилактично, независимо от предполагаемата възраст и стойността му.
Снимки: Autoscout24