Секвенциалните предавателни кутии са нещо като хибрид между ръчните и автоматичните. С тях можете да сменяте предавките ръчно, но може да оставите кутията да работи в автоматичен режим. Затова често те се наричат и полу-автоматични.
Но полу-автоматичната кутия не ви дава възможностите да реагирате свободно като при ръчната смяна. Може да изберете само следващата по-висока или по-ниска предавка. Това се извършва с натискане на лоста нагоре или надолу, а останалото се извършва от кутията. При всяко превключване силовото предаване се прекъсва.
Разлика трябва да се прави между секвенциална кутия и полуавтоматична кутия с хибротрансформатор. Съществуват и други полу-автоматични кутии, които имат друга конструкция. Те се използват не само в леките автомобили, но и във Формула 1 например.
Секвенциалната предавателна кутия е монтирана в много модели на Smart, включително в Smart Fortwo, както и в някои модели на Abarth. Ръчното задействане на предавка при нея предлага изцяло ново усещане от шофирането. За разлика от автоматичните кутии, тук усещането е че сам управлявате автомобила и решавате кога да бъде сменена предавката. За мнозина това е важно.
При превключване на предавките с ръчна кутия се изискват умения и известен опит. По време на шофирането трябва да се концентрирате върху превключването. При секвенциалната това не е нужно, но превключването не е оставено изцяло на автоматика. Лостът се натиска нагоре или надолу за смяна, след което той се връща в централно положение. Много шофьори намират това за приятно.
Секвенциалните кутии се използват и в много видове мотоциклети.
Снимки: Abarth