Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group подписаха обвързващо споразумение за сливане на стойност 50 млрд. долара, което ще превърне новия консорциум в четвъртия по големина автомобилен производител в света.
Очаква се сделката да бъде приключена в следващите 12 до 15 месеца, което включва получаване на одобрения от акционерите на двете компании и на регулаторните органи.
Новата компания ще има борд на директорите от 11 души, който включва петима от PSA и още петима от FCA. В тях ще бъдат включени и представители на профсъюзите на двата концерна. Главният изпълнителен директор на PSA Карлос Таварес ще оглави новата компания с петгодишен мандат и ще получи 11-ото място в борда. Сделката предвижда никой от акционерите да не може да упражнява контрол с повече от 30 процента от гласовете.
Таварес обяви, че сливането ще постави PSA и FCA в по-силна позиция срещу сериозните предизвикателства, пред които е изправена индустрията днес. „Екологичността, автономните возила и свързаността са теми, които изискват значителни ресурси, сила, умения и опит“, допълни той.
Със сливането FCA и PSA ще постигнат годишни икономии в размер на 3,7 млрд. евро. Счита се, че 40 процента от тях ще бъдат постигнати със споделяне на технологии, както и на платформи. Други 40 процента ще бъдат спестени чрез постигане на по-добри цени от доставчици. Другите 20 процента включват маркетинг, IT, логистика и администрация.
Обявено бе и че сливането няма да доведе до затваряне на заводи. Държавните органи и профсъюзите ще бъдат нащрек за евентуално съкращаване на 400 хиляди работни места.
Преди да бъде завършено сливането, един от акционерите в PSA, китайската група Dongfeng Motor, ще намали своя 12,2-процентен дял с продажбата на 30,7 млн. акции. В края на последната борсова сесия делът бе в размер на 679 милиона евро. Вниманието към този аспект бе насочено от възможността участието на китайците да бъде пречка при одобряването на сделката от американска страна.
След сливането PSA ще получи дългогодишно търсеното широко присъствие в Северна америка и ще получи достъп до разработки в областта на ниските емисии, където изоставаше. Компанията ще продължи да се концентрира върху европейския пазар и няма да има силно присъствие в Китай.
FCA, от друга страна, ще получи достъп до по-модерните платформи на PSA, с което ще успее да отговори на все по-строгите норми за емисии. В същото време PSA ще спечели от добрия бизнес в америка с марки като Ram и Jeep.
Преди приключване на сделката FCA ще изплати на акционерите си 5,5 млрд. евро специални дивиденти и ще върне на инвеститорите своя дял от производителя на роботи Comau, който е изключен от сделката.
PSA ще разпредели своя дял от 46 процента в производителя на части Faurecia към неговите акционери. Пазарната му стойност във вторник бе 3,2 млрд. евро.
Сливането ще създаде група с продажби от 8,7 млн. броя автомобили годишно. Това ще я постави зад Volkswagen Group, Toyota Motor и the Renault-Nissan като четвърти производител в света. Пазарната капитализация на групата ще е около 46 млрд.
Снимки: PSA, FCA