Шофирането през зимата има своите особености. Те са свързани не само с безопасността на пътя, но и с техниката. Това засяга особено силно електромобилите, при които не само зареждането на акумулатора, но и потеглянето има своите особености.
Според австрийската асоциация на автомобилните клубове пробегът с едно зареждане през зимата пада до 50 процента. Колкото по-ниски са температурите, толкова по-висок е разходът на енергия. Използват се не само вентилацията и осветлението, както и през лятото. В студения сезон работят различни видове отопление – на салона, на челното и задното скъкло, на седалките и волана. Всичко това взима енергия от акумулатора.
Принципно акумулаторът притежава по-нисък капацитет при студ. Възможно е да се увеличи и времето за зареждане. Планирането на резервите от пробег е по-важно, отколкото при топло време.
Препоръчително е електромобилът да бъде отопляван при зареждане, тъй като енергията идва от кабела, а не от акумулатора. Пътуването става по-икономично, когато при потегляне превключим на режим Eco. Двигателят предава по-ниска сила към колелата, с което автомобилът потегля по-добре и по-икономично, заради снижения въртящ момент.
Използването на електрически скутери през зимата е сравнително ограничено, но и тук важат почти същото: при ниски температури пробегът пада. Според производителите акумулаторът издържа до минус 20 градуса Целзий, но трябва да се зарежда в отопляеми помещения.
За по-добро сцепление на пътя е препоръчително да бъде избрана по-ниска мощностна степен или помощна система. Полезно е и налягането в гумите да бъде намалено. Също така скоростта трябва да бъде съобразена с пътните условия и да бъде отчетен по-дълъг спирачен път. Специално предната спирачка трябва да бъде настройвана внимателно, защото на хлъзгаво може да бъде загубена възможност за завиване.
Снимки: Audi, Renault, ZDF