През 1958 г., Реза Пахлави, шейх на Персия и огромен почитател на спортните автомобили, изпробва едно Maserati 3500 GT и остава зашеметен. Единственото, което не му допада, е мощността. Той иска още. Техническият директор на Maserati по онова време, Джулио Алфиери, разбира, че трябва да преработи изцяло колата. Така през 1959 г. се ражда проект АМ103.
На практика това е изцяло нов автомобил, а не индивидуализиране. Сърцето му е осемцилиндров мотор, идващ от състезателния Maserati 450S. Той е с уголемен диаметър на буталата и обемът достига близо пет литра. Така се ражда Maserati 5000 GT.
Първият екземпляр е с каросерия от Carrozzeria Touring и е представен през 1959 г. на автосалона в Торино. Малко след това той получава логичния си прякор – „Шейхът на Персия“. В този вид са създадени само три автомобила. Показаният през 1960 г. в Женева екземпляр вече е с модификации в двигателя. Мощността на първоначалния модел е 325 к.с. при 5500 оборота в минута и 340 к.с. при 5800 оборота след 1960 г., а максималната скорост е 260-270 км/ч.
Впечатление правят многобройните различни версии на каросерията. Практически целият елит на италианския автомобилен дизайн прави своя версия. Каросериите идват от Allemano, Pininfarina, Monterosa, Ghia, Bertone, Frua, Michelotti и Vignale.
Не само топ дизайнерите се редят на опашка, за да покажат своите творения. Клиентите също са от най-висш клас. Сред тях са принц Карим Ага Хан (автомобил с каросерия от Frua), шефът на Fiat Джани Аниели (Pininfarina), индустриалецът Фердинандо Иноченти (Ghia), филмовата звезда Стюарт Грейнджър (Allemano) и мексиканският президент Адолфо Лопес Матеос (Allemano).
5000 GT е бил буквално автомобил за суперзвезди със своята мощност и ексклузивност. Поради необичайния си характер и високата си цена между 1959 и 1964 г. са създадени само 34 броя. В същото време той става и пионер за V8-двигателите на марката. През 1963 г. дебютира Maserati Quattroporte, първата спортна лимузина в света, с 4,2-литров V8.
Снимки: Maserati